Monday, September 10, 2007

Promosi Ramadan


Firman Allah:


Bulan Ramadan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan dgn tujuan memberi kata putus antara yang hak dan yang batil..

(Al-Baqarah:185)


Ahlan wasahlan ya Ramadan..Akhirnya bulan Ramadan yg ditunggu2 sekian lame oleh kita semua umat islam kian menjelma juga..tunggu sungguh ke buat2 tunggu..kita sendiri saje yg tau..2-3 hari je lg kita semua akan menyambut bulan yg penuh berkat ini..jd,bila Ramadan yg kian menjelma ni..maka terbayang lah difikiran kita mcm2 bayangan..bazar Ramadan dan sebagainya..


Bila sebut promosi..maka terbayang kita promosi2 spt promosi sempena hari raya,sempena merdeka sempena ramadan dan mcm2 promosi lg..mengapa promosi?..jwbnye..jwb sendiri la!!..hehe..ni la promosi2 yg biase kita dgr..


Begitu jugak dgn bulan Ramadan tu sendiri..byk sebenarnya promosi2 Ramadan yg kita buat2 xtahu ataupun mmg xtahu langsung..jahil sungguh..jd bila kita baca sejarah,baca hadis maka kita dapati bahawa org yg mula2 mempromosikan Ramadan kpd pengikut2 nya ialah Nabi kita sendiri Muhammad SAW..bila nk masuk Ramadan ni..nabi kita sengaja buat majlis utk memberitahu pasal kelebihan2 ramadan..


Nabi menamakan Ramadan dgn berbagai-bagai nama..antaranya bulan sabar,bulan tarawih,bulan bertimbang rasa,bulan tilawah quran,bulan berkat dan mcm2 lg..jd,klu kita fikir la..sbb ape nabi menamakan Ramadan dgn pelbagai nama tu..jd,jwb nye adalah utk memberi selera ataupun mengiurkan pengikut2 nya agar mnggandakan lg amalan2 dan meningkatkan lg ketakwaan kpd Allah..


Byk lg nama yg Nabi kita namakan bulan Ramadan ni yg org lain xpaham selain kita org Islam..antaranya lg ialah nabi menyatakan bahwa pintu2 syurga dibuka,pintu2 neraka ditutup dan diikat syaitan2 bila masuk bulan Ramadan ni..tp melayu bulan Ramadan ni hanyalah terhad bulan puasa je..melayu sungguh!..ni budaya melayu..bukan ajaran islam..


Maka ibarat promosi sempena hari rayala..byk mane promosi pun bgi org yg mmg xde duit maka xde maknanye promosi tu..promosi la ‘gajah rimau’ pun!!..begitula jugak dgn Ramadan ni..disaat Tuhan nk beri pahala mudah2 dan murah2 dan memberi keampunan ni brp kerat je yg ambil peluang ni..sbb ape?..jwbnye jahilla..promosi bende yg xnampak ngn mata kasar..dosa,pahala,syurga,neraka ni mmg sah xnampak..kecuali org yg cerah mata hati nye saje la yg tahu..jd,kita nak duk kumpulan mane??..jwb sendirila..


Jd,kita mintak agar Tuhan menerima amalan2 kita dan juga memanjangkan umur kita agar dpt kita sempurnakan Ramadan yg penuh dgn promosi2 yg kita org islam saje yg tahu..klu nk matikan jugak,matikanlah lps Ramadan ni..wlaupun kita mmg xnk mati lg..hehe..tp kita nk ke tak nak..mati jugak kan!!..haha..ok.la


Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak
Ramadhan Kareem!!


No comments: