Sunday, November 25, 2007

Bur Said

Bur Said ataupun Port Said..kan aku da ckp ari tu..tahun ni adalah tahun melawat mesir..so, ni adalah detinasi kedua aku tahun ni selepas mansuroh..bunyi Port Said tu igtkan bes, tp hampeh je..mcm pengkalan kubor kat kelantan je..cuma besar sikit la..lps ni mmg mls dah aku nk g..xde pape pon..walaupun xde pape, aku nk cite gak kat sini..hehe..


berpagi-pagi kat mahattoh metro sayyeda

kat stesen metro el-marg

Minggu lps, hari Sabtu 17/11/2007 maka berpergianlah kami seramai 11 orang semuanya..aku, ceroj, paid, faris, kamal, pepe, hafiz mara, acap zuki, ikmal, hazwan, pemenang..jd pd pagi sabtu tu..seawal kul 6.30 pagi lagi kami sume berkumpul kat stesen metro sayyeda zainab(terpaksa mengorbankan mase tido yg begitu berharga tu..hehe)..utk ke port said..mudah je.. langkah mula2 yg patut diambil adalah dgn menaiki metro sampai ke new el-marg..last stesen la kiranya..pastu sampai situ naik pijot(pronoun nye)..pijot adalah sejenis kereta panjang..bayarannye adalah 100genih utk satu pijot..klu naik 7 org, 14 genih sorang..klu nak selesa naik la 5 org..mahal sikit..


kat stesen pijot kat new el-marg

pijot berenti kat sinila..pastu amik teksi g syari' mohamad ali


Duk lbih kurang 2 jam suku ke..sampai la ke port said tu..duk dlm pijot tu tido je..xyah wat pape..baru cpt sikit sampai..sampai kat stesen pijot tu..ambik teksi g syari' mohamad ali..kat situ la tempat beli belah..tp xbeli pape pun..kan aku da ckp,xde pape pun..nyesal je gi..so,lps ni sape yg nk g port said tu..aku nasihatkan xyah g la..wat penat badan je..


salah satu kedai kat port said..

setelah dikerjakan oleh mereka-mereka


Pastu laparla pulak perut..so, g la cari kedai makan..tp yg sedihnye sume kedai xbukak lg..diorang kate lps zohor..so, tdk dpt tdk, maka kena semayang dulu la..jamak terus zohor ngn asar..lps tu baru g mkn..nasi ikan campur sotong..10 genih sorang..bes gak..


setelah selesai membeli belah

pastu naik tramco lak..nak g port fuad


Lepas makan baru g bunddle..besar gak la..letih pusing2 kat situ..jumpak ustaz2 mansuroh..ustazah n dak medik akhawat..dak mara..aku xknl..hafiz yg ckp..klu dah dasar perempuan tu, mmg la..masyaallah tabarakallah..penuh tgn dgn plastik2 yg mereka borong..byk giler diorang borong..sape yg jd suami die nanti mmg bankrup r..haha..aku beli selai je..tu pun sbb tersilap ckp je..die letak harga 280 genih..aku ckp la mahal giler kat die..so, aku ckp aku nk 100 je..die xbgi..aku ckp 120,die bagi la plak..so, terpaksala aku beli..walaupun aku mmg xnk pun..


feri ke port fuad

kamal ngn pepe malu2 la plak..ni kat port fuad

Selesai membeli belah dgn hazwan sebagai juaranya..g la plak naik tramco utk ke port fuad..pastu naik feri lak..naik feri free je..dkt je..bukan jauh pun..kat port fuad xde pape pon..tunggu ikmal semayang je..die xigt nk jamak..nyusahkan org tul..hehe


masjid yg xigt nama ape

mase nak balik dah..ikmal xnk bgi aku masuk gambar..xpatut tul..hehe

Selesai sume..maka nak balik la..nak balik ni la kami berpecah jd 2 kumpulan..aku berlima naik bas ekspress dgn harga 22 genih dan yang selebihnya naik pijot..sbb mereka dah xsabar dgn kebosanan port said yg begitu membosankan..haha..sbb naik pijot boleh balik awal sikit..sbenarnye sbb tiket bas xcukup je sbenanye..


terusan suez kot

naik bas super jet 2 tingkat..hafiz xde dlm gambar

Walaupun tahun ni adalah tahun melawat mesir bagi aku..tp aku rase ni la destinasi terakhir sebelum exam mid-sem ni..haha..jalan2 ni masalahnye adlah xstadi la..cane nk dpt mumtaz klu xstadi..klu nk sambung jalan2 pun..lps exam la plak..k.la..ngantuk da aku..cuti midsem ni aku nk g jordan insyaallah..sape nk ikut mai la g skali..lagi ramai lagi best..g turki lain kali la..satu ag..walaupun port said xbest..sekurang-kurangnya boleh la aku ckp yg aku dah sampai kat port said dan terusan suez tu..ok.tu je la..

Salam..

p/s: lusa nak jumpa pm..dia datang mesir..aku rasa la mesti jeane dia pakai tudung..tp xtau la cane..nanti tgk je la..

No comments: