Tuesday, April 8, 2008

Manusia Tikus

Salam..ari ni blog aku update khas kerana dua kegembiraan yg aku alami mlm semalam walaupun skrg ni tlh mula exam utk praktikal..utk pasal Jordan tu..aku skip dulu..(ilek r pepe..jgn mrh r..hehe)


pertamanya pasal tragedi tiket flight tahun lepas yg sungguh menyayat hati..sape2 nk tau lebih lanjut sila bace cerita pasal balik yg aku tulis lame dulu..alhamdulillah..mlm smlm, kat arma..baru jumpa sepupu utz tu yg dtg khas ke mesir utk menjelaskan cara keluarga mereka byr hutang2 kpd pelajar2..iaitu rm 2000 setiap bulan dan akan byr start bulan 6 ni dan akan berterusan sampai 4 tahun..yg akan dimasukkan dlm akaun abg kembar tu..setakat ni dia telah masukkan rm 20 000 sbg pendahuluan..yg mana bila dibahagikan kpd 56 org pelajar yg turut mengalami nasib yg sama..dpt lah 600 lbih genih sorang..ari sabtu minggu dpn bleh g ambik..jd, minggu dpn pakcik kayo lah..sape nk suh aku belanja, bleh r..tp jgn ramai2..bankrupt r..

tikus yg kelemasan..

Haa..abis kegembiraan pertama..masuk kegembiraan kedua lak yg jugak merupakan tajuk sbenar post kali ni..hehe..mlm smlm la ari yg paling puas hati dan bangga sekali dlm hidup aku ini utk bulan ini..hehe..sbb ape??..rahsia r..hehe..

tuhan sajelah yg tau betapa puasnya hatiku..hehe


xde2
..sbnrnya setelah balik dr arma tu..sesampai kat umh..jumpa tikus kat dapur..aku yg da lame sakit hati dan geram kat tikus ni pun mengambil keputusan utk menangkap dan memukul tikus tersebut(betul ke ayat aku tu)..bila tikus tu tgk aku dgn penyapu..dgn xsemenanya tikus tu lari masuk dlm bilik air..jd, semakin mudah la proses nk pukul tikus tersebut..jd, aku ajak la ahlibait yg lain utk turut same memukul tikus tersebut..tp malangnye sume xnk dgn bermacam alasan..geli la, takut darah tikus berselerak la dan mcm2 lg..abis tu sume xnk aku pun terpaksa la masuk sorang2 dlm bilik air utk bertarung dan sekaligus menangkap tikus tersebut..walaupun aku pun takut gak..hehe..

eksyen je ni..


jd setelah 20 min
la lbih kurang bergelumang ngn tikus, maka berjaya jugak aku akhirnya utk tangkap tikus tu ngn penyapu..hebat tak?..hehe..sbnrnya 2-3 kali dah aku berjaya tangkap tp terlepas..yg akhirnya tikus tu masuk dlm mesin basuh sekali ngn baju faris..(faris baju mu keno tikus mmale,baik mu basuh ccuci..)..setelah tikus tu masuk dlm mesin basuh tu..ape lg..aku pun terkam la ngn penyapu..setelah tikus tu dah xleh lari..aku pun panggil damak utk menyempurnakan proses pembunuhan yg tlh aku mulakan..dan damak lah yg sebenarnya membunuh tikus tersebut..kerana damak lah org yg memasukkan air dlm mesin basuh dan sekali gus melemaskan tikus tersebut..aku xdikira sebagai pembunuh lg la kiranya..walaupun aku pun bersubahat gak..setelah tikus tu da mampus..proses penggambaran pun bermula la..hehe..dan kat bwh ni lagu dikir barat..pasal tikus..bes giler..sape nk dgr bleh r ckp kat aku..klu xpaham..buat2 paham je la ye..hehe


Bilo sebut tikus..
ambo beraso nok nngilai..

bulu mace bberus..
ppala supo sang tupai..
ekor panjang tirus..
bibir mulut ado misai..


perangai napok jjuruh..

bare ore xleh klikpah..


tikus byk krenoh
sabit rama ore beci
brehi duduk ats rumoh
xleh lepo dio nok ccuri


woyar2 dia mamoh
jahanam abih radio tv
panda benar kalu mmunoh
jange harap dia nok baiki


bagi ore xtahu
dio xkato tikus jahat
tengoh hari tikus malu
dia tubik waktu gelap


ssaloh kito pase lapu
buleh tengok la dio melopat

kade tepuh botol budu,
tebalik abih botol kicap


ssabit kito manusia,
temung tikus baik katok..


Ade lagi
sambungan dikir barat diatas..kat ats menerangkan sifat binatang tikus..yg separuh lg cerita ttg jenis2 manusia tikus..jahat mcm tikus..khianat mcm tikus..tetikus dan lain2 lg..hehe..dlm alquran pun byk menyamakan manusia dgn binatang bahkan lbih teruk dari tu..tikus jahat sbb bahasa dia dah lagu tu..manusia nk jd jahat jugak sbb ape??..cuba tnya diri sdiri..sbnrnya manusia ni xde sbb langsung nk jd jahat..sbb tuhan telah mengirimkan khas al quran dan nabi saw sebagai penunjuk jalan..jd, sama2 lah kita check diri kita sdiri sama ada kita ni, jenis tikus ataupun tidak..

damak pun nk jugak..hehe


Jasa-jasa tikus
..byk giler..bermula dgn misteri kehilangan fino(sejenis roti kat mesir yg paling murah dlm kategorinya)..letak je fino ats meja..esoknya hilang..setelah 2-3 kali berulang perkara same..jd, kami pun mengesyaki tikus la punya angkara..jd, kami pun sepakat utk menyimpan fino di tempat yg lebih tinggi..barangkali bengang dgn sikap kami yg menghalang rezekinya..tikus bertindak semakin agresif..pertamanya.. dia gigit wayar router tenet umh kami sampai putus..mneyebabkan xde tenet 2-3hari..pastu paid sambung balik..yg keduanya dia gigit wayar speaker dan mouse aku sampai putus..giler sungguh tikus..aku sambung balik dgn menggunakan sgala kepakaran berjimat yg ade..hehe..2-3hari lps tu dia gigit balik..kali ni speaker saje..pastu aku sambung lg dan jasa tikus yg terakhir sbelum menghembus nafas terakhir mlm smlm ialah gigit wayar tenet faris sampai putus..jd, begitulah lebih kurang jasa2 tikus terhadap kami..hehe..ok.la tu..penat dah aku merepek...

jasa tikus..tgk la wyr tenet faris tu..kejam tak menatang tikus..


Sekarang xperlulah kami bimbang lg tentang fino atau wayar2 berkaitan komputer lg..tp xtaula takut tikus tu dah berkembang biak ke..nasib la..berperang lg la jwbnye..hehe

wayar mouse aku setelah disambung balik..


Tu je la pasal tikus..lain kali la plak..


Salam

8 comments:

PEMENANG said...

best2 ..........tapi ko kene ingat jadi baik bagi aku sebenarnya susah

madsha_88 said...

bukan ko je ckp mcm tu..

nabi saw pun ade ckp lbih kurang camtu gak..klu xsilap la..

tp xigt r hadis tu..

guild_hunterz said...

haih..
rumah mu kotor nie..
tgk rumah aku..
bersih..suci..
ahahaha...

bulu tikus pn xde..

madsha_88 said...

mane ade pepe..

tikus tu saje je tu..
dtg melawat sekali sekala..

klu ko nk..
bleh r aku suh dia g melawat umh ko lak..

nak tak??..hehe

Yu said...

haha..

best gler bace sambil2 tensen nk exam..

1st skali.. jgn lupe belanje aku..

2nd plak.. tikus tu mkn fino.. ko mkn fino.. kire ko mkn mknn tikus atau tikus mkn mknn ko? haha..

3rd.. nape tak masak tikus tue?

4th.. nape tutup lubang jamban tue? haha..

5th.. tau tak tikus tu berjasa ngan ko.. slama ni dier la yg kawal populasi pijat uma ko.. ko da bunuh tikus tu.. maka pijat akan bermaharaja lela..

6th.. pegi studi..

7th.. nk note dtg cni..

madsha_88 said...

haha..
meh aku jwb lak..

1st:ckp je ko nk ape..tp under 10genih r..byk2 bankrupt r..

2nd:buleh dua2..haha..

3rd:kalo ko nk mkn..bleh je aku masak..nk kari ke sup??..tu je yg aku pandai..hehe

4th:ko ni mmg mate keranjang r..aku dah sensored pun ko leh nampak lg..ish3..

5th:buat pengetahuan sume..tikus masih ade lg..dah beranak kot..aku sempat nampak ekor je mlm td..tensen2

6th:baik bossss..hehe

7th:mlm ni lps maghrib..aku g umh ko..

guild_hunterz said...

haha..drpd soh tikus melawat..
baek aku soh bapak aku melawat aku..

haha..
madsha = makan fino
tikus = makan fino

maka..
madsha = tikus..

^_^

madsha_88 said...

haha..

cube tgk persamaan ni lak..

aku=ade blog..

tikus=xde blog..

maka, aku xsama la dgn tikus..

tul tak??..hehe..

buang mase aku je layan ko ni pepe!!..