Saturday, August 15, 2009

Nabi Juga Pengkhianat Bangsa?



Terkejut dengan tajuk diatas?..

Sedang-sedang membaca harakahdaily, tertengok video youtube yg terdapat di page tersebut..seraya tengok la aku video tersebut sampai habis..

Isu nya mutakhir ini sibuk orang-orang tertentu mengatakan orang-orang tertentu pengkhianat bangsa..dan wartawan meminta penjelasan drpd Tok Guru..

Alangkah tergamamnya aku apabila Tok Guru juga mengatakan Nabi juga pengkhianat bangsa..tak terfikir oleh aku sebelum ini..dan juga tak terfikir oleh aku, kata-kata tersebut boleh keluar daripada mulut seorang Tuan Guru, ulama' yg cukup disegani di tanah air ini..

Bolehkah kita mengatakan begitu kepada Nabi SAW?..Aku pun bingung untuk menerima kata-kata Tok Guru itu..

Apakah kalau aku mengiyakan kata-kata Tok Guru itu, maka aku dikatakan pentaksub kepada Tok Guru?..kerana Tok Guru itu adalah Tok Guru, adakah kata-katanya betul lurus belaka?

Dan andainya aku tidak mengiyakan, maka dikatakan aku cuba-cuba melawan tok guru..aku ni siapa la kan??

Hehe..walauapapun..tengok la video kat atas tu ye..dan fikir sendiri la..

Apakah Nabi juga pengkhianat bangsa??

5 comments:

ambianceez said...

Salam..

wallahualam aper maksud pengkhianat bangsa yg cuba tok guru maksudkan, sy x cukup ilmu nak tafsir, tapi sy yakin tok guru cuma mahu mengkiaskan mengikut situasi Malaysia sekarang..wallahualam..ini kes sama ngan kes Tuhan Samseng.. bila orang biasa cam kita dengar, mula timbul rasa pelik dan buat andaian macam2 padahal istilah samseng itulah hnaya layak untuk Allah..tq..maaf kalo ade silap paper..

nessa syahirah said...

salam saudara,

seperti yang sebelum ini, Rasulullah tak menegakkan bangsa(Arab), Baginda menegakkan Agama, jadi secara ayat yang paling mudah, maksud pengkhianat bangsa oleh Tok guru adalah Baginda menentang Ayah Saudaranya yang berbangsa Arab demi Islam dan baginda juga menentang adat2 orang arab yang bertentangan dengan Islam, kita kembali pada masyarakat melayu, kalau kita tentang raja, kita dianggap pengkhianat bangsa, kalau kita tak beradat kita dikata pengkhianat bangsa, kalau ini yang ada dalam minda orang melayu sekarang, Tok guru seakan cuba menerangkan yang agama itu lebih penting dari bangsa, maaf, itu fahaman saya yang serba kurang.saya istigfar jika tersilap.

*saya tak taksub Tok Guru, tapi cuba memahami apa yang Tok Guru sampaikan, kalau tok guru benar silap, Beliau manusia biasa.

Puteri said...

yang benar itu harus ditegakkan. biasakan yang betul, betulkan yang biasa. isu ini menunjukkan peri petingnya untuk kita sama-sama memahamkan individu-individu islam yang sakit di malaysia. mungkin ramai yang berilmu, tetapi tak faham lalu tak terzahir pada amal. bukannya islam itu mengajar supaya menikam atau memijak-mijak bangsa dan negara, malah kita disuruh untuk pertahankannya. cumanya ada prioritas iaitu islam itu yang pertama dan di atas sekali untuk ditegakkan.

Puteri said...
This comment has been removed by the author.
mfar said...

salam dr.....

saya anggap itu sebagai kiasan saje...
buke nak kato nabi begitu... tapi xtahulah... wallahu'alam..