Tuesday, March 10, 2009

ISMA : Satu Kajian Ilmiah?


ISMA : Satu Kajian Ilmiah?

Sejak dari tahun 1 lagi aku rasa isu ISMA ni duk bermain dalam kepala otak aku..kadang2 pening kadang2 bengang!..pesal org duk sebut2 pasal isma ni..xde ke isu lain?

dulu sampai ke hari ini..aku bersikap mls ambik tau pasal isma ni..lantak la ko nk wat ape pun!..underground ke on ground ke ko punya pasal la..

Tetapi bgi seorang yg bergelar mahasiswa sikap tersebut sepastinya adalah satu sikap yang silap!..iaitu langsung tidak mempedulikan ape yg berlaku dikeliling kita..ape nk jadi, jadilah!..mmg silap la..setuju atau tidak?

Hari ini ada seorang sahabat bertanya melalui YM tentang ISMA kpd aku..aku yg jahil ni ckp la xtau..jd, ikuti perbicaraannya..hehe

A : slm, nak buat servey. adakah tarbiah isma hebat?

Shakir: slm
Shakir: mass msg kah ini?

A : xah
Shakir: xtau la..
Shakir: aku xknl sgt isma2 ni

Shakir: hehe
A: kelakar
A: cuba taip isma guna google

A: akan keluar macam2

A: alamak, kalau pas pun same je

Shakir: pesal tiba2 ckp pasal isma ni?
Shakir: hehe

A: saje
A: tgh semangat
Shakir: abes la ko..
A: ?
Shakir: aku nk buh dlm blog ni
Shakir: hehe

A: :))
Shakir: xcaya ke?
Shakir: tgk r mlm ni

A: oo A: klu gitu
A: biar aku cakap sampai puas

Shakir: ckp r
A: hmm mana nak mula? taadud jamaa?
A: jamaah*

Shakir: isma tu benda ape sbnrnye?
Shakir: hehe
A: hmmm panjang ceritanya

A: lepas isyak aku sambung


Begitulah lebih kurang ceritanya..katenye nk smbung lps isyak tp xtersambung2..aku pu xtau mengape tiba je tnya pasal isma ini..mungkin smgt kerana orang isma sedng jln kan kempen ke prog mereka..aku xtau?

Oleh kerana aku xtau isma tu benda ape..tiba2 kali ini perasaanku yg begitu kuat mendorong utk menkaji tentang isma ini!(maksudnye xkaji lagi la ni..xyah la korang konfius..hehe)


ISMA : Apakah isunya?

1) mase taun 1, mase baru-baru berkenalan ngn bumi mesir ni..aku kawan ramai gak ngn ustaz2 klantan..mmg diorang ade tnya pasal isma ni..join isma ke blom?..klu blom xyah join la..aku tnya pesal xleh join..diorang xjawab la plak..hehe..bengang jugak aku..

2)isma tarbiah hebat?..betul ke hebat?

3)pesal us fawaz dan budak2 ni slalu sebut isma, pmram, pas, umno dlm kls bpi..xyah gado2..lapang dada la..cane nk lapang dada isma pun org xknl!..termasuk aku..hehe

4)bila nk berenti sebut isma ni..

Mengapa mahu kaji pasal ISMA?


haha..soalan cepu emas ni..

jawapan mudahnya..ikut aku la blog aku..aku nk kaji ke xnk ke sukati r..xnk baca sudah!..hehe

jawapan yg payah sikitnya ialah..

1)xmau la cakap2 belakang..xgentlemen org kate!..
2)biar lah masyarakat tahu sikit isma ni benda ape..ajak g program isma tp isma sendiri org xknl lg..
3)pesal org asyik sebut pasal isma ni..nak tahu isu sebenar la
4)pesal org isma xajak aku join isma..haha(dah ko xthiqah sape suruh..hehe)
5)ISMA utk org2 thiqah je ke..(thiqah ke gitu?)

Dan skrg ni aku dah tahun 3..sudah besar dan panjang rasenye..hehe..jadi, izinkanlah aku untuk menkajinya dgn segala kekurangan yg ada..moga2 bakal kajian ini tdk bias kpd mana2 pihak..

Harapannya juga moga sahabat2 dpt membantu kajian ni..aku xtau gak nk start kat mana dan nk start bila kajian ini..tolong la aku!!..dan teguran membina amat lah diharapkan..

adoi panjang la plak..xkaji lagi ni..hehe..ok..tido dulu ye..

moga Allah memberkati usaha ini!..



67 comments:

Anonymous said...

http://ismaweb.net/v2/index.php?name=FAQ&id_cat=3
mcm mane la bole x knal isma...cari jela kat website derang...huhu

Anonymous said...

salam

pd ana, teruskn kajian ilmiah anta tu...tp, yg paling penting, anta kene adil dan saksama dalam mendengar n meneliti hujah kedua-dua pihak..bukan mendengar n menerima bulat2 satu pihak shj...ini yg dinamakan fikrah 'aqliyah'...

salah satu sebab kelembapan dakwah islam n umat islm secara amnya ialah kerana kurangnya sikap 'enquire' atau sifat ingin tahu seterusnya mengkaji

sbb tu lps WTC diruntuhkn, makin ramai cendekiawan dan msyrkt Barat yg masuk Islam...lagi org yahudi momokkan psl islam tu ganas, diorg tk terus percaya, diorg kaji dulu n akhirnyer temui kebenaran...

kajilah tp dengan tatacara/adab2 n niat yg ikhlas...

gunelah bhs yg mudah dan santun kerana akhlak (dlm berbicara) adalah cerminan iman yg bersarang di hati kita..

Anonymous said...

Salam..enta nak kenal ISMA(Ikatan Muslimin Malaysia) kan..maka layarilah webnya di www.ismamesir.com dan datanglah ke program ISMA yang telah mereka anjurkan...Program yang terdekat ialah Hari Kesenian&Kebudayaan Isma-Mesir yang akan diadakan pada 13 Mac 2009 bertempat di Dewan ARMA bermula jam 8.30 pagi...Jemputlah datang:)...Moga2 kajian enta ini akan memberi jawapan kepada persoalan yang enta&kawan2 hadapi ini..Kerana kita dapat lihat dari sebuah situasi, org bukan Islam yang mengkaji Islam dengan sebenar-benarnya kemudian memeluk Islam lebih mantap imannya berbanding kita yang mendapat iman secara warisan dari ibu dan ayah..Oleh itu, moga mendapat jawapan yang lebih bermakna selepas ini...Sekadar memberi link kepada web2 ISMA, laman web rasmi, ismaweb.com dan kalau nak tengok web isma-cawangan di Malaysia boleh bukak ismapenang.wordpress.com dan di situ ada pautan ke blog isma negeri2 yang lain..Moga membantu dalam kajian enta..Nilailah dengan mata hati dan akal, jangan sekadar mengikut perasaan dan terlalu taasub dengan pendapat sendiri/orang lain..Wallahu'alam..

Anonymous said...

wa..menarik gak..
rase cam masalah ko same ngan mslh aku..
masalah x kenal/paham..
pastu tros menilai dan menafsir tanpa ilmu..
baguih3..troskan kajian..
dan jgn lupe gtau hasil2 kajian tu..hehe..



p/s:asal kat atas tu sume anonymous?? ade org name anonymous ke??haha..

Hafzi said...

aih... sume anonymous...-_-"
ni.. klu ko nak kenal ISMA tu ape, jumpe irfan.. dia suh rujuk dia

Anonymous said...

assalamualaikum..

semoga Allah merahmati usaha anta dan mereka yang ingin mengenali ISMA..

belajar daripada kedua-dua pihak..baik yang mengharamkan (kerana haram taadud), juga yang membenarkan (harus/boleh taadud)..dan hiduplah bersama mereka untuk lebih mengenali siapakah mereka..baik dalam PMRAM, juga ISMA..

lihat juga sikap kedua-dua pihak..jauhilah mereka yang bercakap tanpa alasan kukuh dan gemar memperkatakan sesuatu perkara di belakang tanpa ada tabayun dan pencerahan..

dan sekiranya wujud cakap-cakap belakang, dan datang kepada kita sesuatu khabar berita, kajilah dahulu kerana Islam itu adil..

semoga Allah memperluaskan pencarian akhi..

Anas Ghazali said...

baguih madsha...:)

madsha_88 said...

kpd anonymous2 sekalian..

dengarlah rintihan hati ini..hoho

anda mahu bicara pasal adab bercakap, adil, terima pandanagn 2 blh pihak, ikhlas...bla.bla.dan blah la oi..hehe

sebelum anda bercakap lebat2 begitu begini..Tahukah anda hak2 tuan rumah..

masuk berpintu, keluar biar bertangga!..

persoalannya..mengapa ber ANONYMOUS?..alangkah baiknya jika anda bgtau nama anda siapa atau skurang2 nye email anda!..disitu menunjukkan anda bertanggungjawab terhadap apa yg dituliskan..

jgn la pulak lempar batu sembunyi tgn..

dimana cammon sense anda?

tgk copuk,hafzi dan nash-gh sbgai contoh..hehe..berani!

Anas Ghazali said...

x per madsha..berlapang dada...hehe...selagi derg x mengutuk x per kot...ke camne?

madsha_88 said...

cpt giler ko reply nas..

ptamanya..skrg ni msalahnya bukan psl lapang dada!..

andai mahu ckp psl lpg dada..ya betul..mmg la aku lpg dada!..xcaya cuba la blh dada ini..hehe

klau anonymous2 ni kutuk pun aku xkisah!(kerna aku ni mmg pun slayaknya dikutuk pun)..ni kan plak merka tak kutuk pun..

problemnya disini..kita cakap pasal adab masuk umh org..diulangi, skrg ni kita sdg berckp psl adab!..

ni la perkara yg aku kisah..13,500 persoalan masuk pala otak aku dek kerna komen yg guna anonymous..xlena tido dowh..hehe

yg aku nk suruh adlah..bertanggungjwb ats setiap tulisan anda..itu je..lebih2 lg la klu ape yg korang kate itu kebenaran smata2..pesal mahu takut?

harap lps ni xde lg yg komen guna anonymous ye..

cubalah memahami hati ini ye..hehe

Anonymous said...

slms...
usaha anda sgtlah baik...ssungguhnya ana berasa ianya pstikan mmberi natijah yg baik dlm usaha utk memahami dan menghalusi konsep taa'dud jamaah ini. ana syorkn enta bca jundullah(said hawwa), bahtera penyelamat (fathi yakan..lpa plak tjuk arab dia...)...dan kerap brdialog dgn kedua2 bleh pihak. nescaya enta akn jmpa pnyelesaiannya...

utk permulaan ana syorkn bca sejarah isma dlu...

PEMENANG said...

berani r ko madsha..aku sendiri keliru dan tak paham dengan mende2 ISMA2 nih....sampai aku pening....sebab tu aku tak berani nak ulas ape2....kenape ade sesetengah ustaz agak anti -ISMA ..mesti ade sebab kan? kenape ade sesetngah ustaz join pulak ISMA....mesti ade sebabkan?....tapi USTAZ SYED kate kalo x silap la...sebab aku gi kuliah dia arituh time2 dak mumtaz gi amek hadiah ..ust syed kate haram ikut sebuah persatuan di mesir walaupun di buat program2 baik.....then aku tanyedak2 nih persatuan ape tuh..diorang kate ISMA hurm ntah..tapi UST FAWWAZ nye style laen plak.bagi aku..aku masih pening....sebab aku yakin setiap pendapat ustaz2 terutama cam USTAZ SYED dan uSTAZ FAWWAZ ialah berdasarkan ilmu dan sebab.......ntah aku masih pening....

PEMENANG said...

teruskan kaji....aku dah malas nak kaji....aku lebih seronok baca buku2 pemikiran kreatif...huhu

lagipun kat sini dah berlambak gile program serabut pale aku sampai jadi tak betol...PERUBATAN-program ISMA-program PMRAM-program GEN6-program K-FAZ program PSMB-program..huhu jadi robot lak rasenye---JANGANLAH KITE JADI ROBOT!yang tau buat ape yang diarahkan orang

Anonymous said...

seronok tgok org melayu suka mengkaji!

Anonymous said...

kpd pmng: erm, xtvt tu sume tujuan dia tuk isi masa lapang dgn xtvt yg bfaedah, xsalah kot kn, salah ke org isi masa lapang dia dgn mnde faedah? ak pon xde r sertai sume xtvt tu tp xde r kata org robot, cm bajet bes lak, sori , no offense, xnk sertai syap suda kot, hoho, penat tu diorg uruskn program tu, jgn r kutuk robot

PEMENANG said...

aku tak kate pon salah(bace baik2 ayat aku)...jangan cepat wat kesimpulan

haha..aku tak kutuk sape yang wat program..tapi ape gunenye..buat program pas tu marah org len wat program yang same time tuh......

kreatifkan minda sikit2 program2..program2...program2.......

tu je

pas tu gune la name sebenar ..nak takut ape..huhu

haha dah adi medan perdebatan plak..sori madsha....skali skala kene tunjuk gak aku nih mantap.....asyik kene kutuk je...

PEMENANG said...
This comment has been removed by the author.
madsha_88 said...

to necron 145..mane nk dpt buku fathiyakan tu..cam menarik je..

to yuko..siapa anda?..anda tlh lempar batu kat pmng seraya menyembunyikan tgn anda..sian pmng..hehe..ape nk jd la bdk2 skrg!

to pmng..JGNLAH KITA JADI ROBOT!..hoho..aku setuju ngn ko..

kita umat melayu ni mls berfikir..org ajak g prog kita ikut je trus..xfikir 2-3 lapis..muslihat disebalik prog itu..ada daie nada la..mcm2..hehe

dari segi zahir sstgh prog mmg nmpak islamik..batinnya siapa tahu?

sbb tu tuhan ade ckp..celakalah bgi org2 semayang..semayang2 ni bagus tp klu nk ria' nak suruh org kate smayang kita paling syumul..celakalah jugak!

jd, kesimpulan..sblum g mane2 prog..fikir dulu 2-3 lapis!..jgn main ikut saje..

eh, wan ko mmg mantap pe!..hehe

p/s:aku xkaji pun lg tp da ada unsur2 perpecahan ni..huhu..wajarkah daku utk terus menkaji?

Anonymous said...

Assalamualaikum
Assalamualaikum,
Semoga saudara Shakir dalam keadaan sihat dan sejahtera.
Ana Ust Shuhaib Ar-rumy bin Selamat, Pengerusi ISMA-Mesir. Kita boleh duduk sama-sama untuk berbincang dan bertukar pandangan dalam suasana ukhuwah yang harmoni. No telefon ana: 010 246 1893. Kalau ada kelapangan waktu boleh hubungi atau miscalled, nanti ana call anta semula. yahoo id: arrumy85. Sekian, jazakkallah khairan kathira. Khair Inysa Allah

Anonymous said...

tp ayat ko mula2 bukan cmtu, klu nk wat kenyataan sile la tulis sume jgn separuh2, sbb yg ak tau ko tulis byak sgt program + jd robot, ap pndgn org klu ad org tulis cmtu, ko xde lak ckp pasal marah wat program pada masa sama kan? tp robot tu pujian ke? no offense

Anonymous said...

erm, weyh, klu ak silap sori r, emo sket sbb ak paling anti dgn org yg ske pggil org len robot, nerd , skema @ sewaktu dgn nye, xsalah pon kot ske ati diorg r, xkn nk kene pg disko,pub, club2 baru xrobot,skema , nerd? bia r diorg stadi 24 jam pon( yg xde kaitan dgn ayat ko) n sertai xtvt pape pon, tp tlg r jgn ske2 ckp org robot, anti!!! btol r org2 yg bajet cmni serius s

PEMENANG said...

emosional...haha...jom perang2......

PEMENANG said...

aku pernah kene label nerd gak..rileks la..apsal emo nih?

Anonymous said...

hahahaha

fitri & balqis said...

wakakaka~

madsha_88 said...

to Ust Shuhaib Ar-rumy bin Selamat, Pengerusi ISMA-Mesir..

waalaikumussalam..pertamanya..terima kasih kerna sudi mencemar duli di teratak hina hamba ini..

mengenai panggilan duduk berbincang bersama tu..saya cuak la ust..hehe..nak duduk bersama dgn seorang pengerusi sebuah jemaah isma..siapalah saya ini..

tp insyaallah..nanti sy akan sediakan soalan2 dan kutukan2 belakang kpd isma drpd ape yg sy dgr..dan sy akn mintak ust tolong jawab..bolehkan?

trima ksaih skali lg..

to pemenang dan yuko2..nak perang ke nak emo2 xtentu pasal ke..sila ke tempat lain..

aku takut aku pun turut emo sama..klu aku emo aku hambat org la!haha

mengenai robot pulak..fikir betul2..

org yg g prog tp xtau matlamat satu prog, xtau matlamat penganjur dan sebaginya..ape bezanya ngn robot?..

p/s:robot..cane la ko bole fikir pasal robot wan..kreatif2..huhu

musafirtibbi said...

Salam,program ni cuma kulit sahaja.So orang yg x kenal mestilah nmpak kulit dulu. cuba mai menyelami barulah boleh nmpak isi.Bg yg anonymous kat atas, btol ape yg diorang cakap tu.kenala amik istifadah wlopun diorang anonymous.tgk ape yg dikata bkn siapa yg berkata.tp salah gak kan tggal komen anonymous nih.papepun sume ada sebab masing2.Kita berbincang,nak bincang x leh emo2.xgtu?

adlisamsudin said...

aku rasa post ini telah menjadikan blog madsha kembali ke tangga 8 perubatan top site -.-

Abdul Rahman Bin Nik Mazian said...

aku tau yuko sape..
haha
xpe madsha. ust shuhaib tu baik je orgnye~

ibnuhasan said...

kenapa yuko tu aku pernah nengok nama dia..huhu..buat emo n pemenang..silalh berperang di blog pemenang..
dan kepada 2 komen yang hanya gelak jer dalam ni.aku nak laung.."hidup lanun!!"ehehe..saja jer..tajuk rancak nih..

fitri & balqis said...

haha..
btol2..
idup lanun..
lanun nak menjajah blog madsha plak..
bole yea?
at least aku gune nama sebenar aku kan?
ahhaha

madsha_88 said...

to farid nazmi..tq kerna sudi kongsi pendapat!

to adli..blog aku sudah popular..haha..(aku mmg suka perasan..huhu)

to krezz..ko ni wat org lagi tertanya2..btw..ust shuhaib mmg baik..aku pun knl!

to najib hasan..jgn kuat sgt laung lanun2..aku takut el-ain memberontak je..haha..

to otai..aku mmg respect org yg komen guna name sdiri..lanun menang ari tu pun nasib je..jgn perasan sgt..haha

iklan utk malam ni..ade qiam kat umh abg haikal..sume dijemput hadir!..kita kene buktikan yg kita yg tak diajak join isma ni mampu jugak utk wat qiam..program tarbiah la kiranya ni..hhoho

roger n out..sekian dulu mlm ni..adoi penat layan komen2..

guild_hunterz said...

aku pn kenal gak yuko tu sape rsenye..
dah rindu sgt kt die.. *off topic*

btw madsha..
troskn mengkaji..

*hidop lanun!*

Anonymous said...

hi guys

HafizAdam said...

ape ISMA nih?
xde kelass..

Boikot ISMA!
Sokonglah JPA!
Marilah bersama Kerajaan!


hahaha

Jackster® said...

1. kalo xnk anonymous komen, ejas la kat setting, kalo xnk ejas, xya bising2 kalo org pakai anony nye id haih (ni aku sound utk smue jenis manusia yg duk sound org pakai anony nye id, bkn ko je hehe)

2. pengerusi isma da sanggup luang masa tu, p la buat kajian kalo btol2 nk buat

3. pasni buat ar 'PERUBATAN: satu kajian ilmiah?", confirm laku gile haha

4. awat ko padam post 'sy rase besalah' tu hehe =))

madsha_88 said...

to all..setujukah kalau aku hambat semua lanun2 n gda geng keluar dari menyebarkan anasirnya disni?..haha

to denmat..kita boikot jpa boikat mara boikot isma boikot pmram boikot ape lg ek?..haha

dan semua kita bersatu dibawah satu wadah yg sama..iaitu PERUBATAN!..

to jack..jgn sound aku..cuak tau tak?..hehe

aku xtau pun bleh wat gitu..jgn la kamu menghukum atas kejahilan ku ini..hehe

Perubtan xbest r wat kajian!..xhot

padam?..sbb tajuk saje..isinya xde lg!..haha

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Hazim Azhar said...

Assalamualaikum..

Setuju dengan jackster.. jika benar2 ingin mengkaji dan memahami dasar perjuangan ISMA mengapa tidak berbincang stret dengan 'Pengerusi'nya sambil tidak mengabaikan sumber2 lain.

Tidak perlu segan/takut jika ingin mencari jawapan yang sebenar.. Atau lebih mudahnya YM sahaja.. =)

Dengan tu dapatlah kita pastikan ape pendirian dan pandangan mereka; bukan hanya mendengar khabar2 angin yang entah ke mana kesahihannya.

Dan perlu diingatkan.. dalam kita mencari kebenaran, perlu diutamakan kebenaran daripada emosi semata2.

Selamat menjalankan kajian dengan baik dan saksama.

-Hazim Azhar-

Anonymous said...

pekdahnye laa korg nak gado2 pasal bende ni..

inila punca nape umat islam masih berada di takuk lama..sibuk berbalah mengenai perkara furu' tapi mengabaikan perkara usul..

Learner said...

Persoalan yang kerap saya timbulkan kepada diri dan di dalam apa-apa diskusi dengan sahabat..

"Apakah yang dilakukan itu lantaran ikut-ikutan, dorongan nafsu ataupun berdasarkan satu prinsip yang lahir daripada justifikasi yang adil???"

Jika ada 5 pihak, maka biasanya ada 5 definisi, definisi yang kadangkala sukar dikaitrapatkan.. Maka penilaian kita tidak berhajat kepada meminda definisi, tetapi menilai berdasarkan kelima-lima definisi. Definisi keenam (baru) hanya timbul apabila secara konseptualnya, kesemua definisi itu tertolak oleh al-Quran dan sunnah.


p/s: saya menganjurkan satu bentuk adab dan guidlines dalam melakukan penilaian,, bukan sedang menilai isu yang dibincangkan..... harap tidak disalahertikan


Selamat mengkaji, shakir.

madsha_88 said...

to cicit jong!..pesal xleh bukak pon?..bengang ana..haha

to hazim azhar..buat pengetahuan semua..ana tak takut pon!..hoho

smlm da chat ngn pegerusi isma..dia ajak g arma..tp xdpt g..sbb ade kls us syed kadir..isma ke perubatan yg patut kita wala'?..

n skrg ana tgh mencari masa2 yg sesuai utk berjumpa dgn nya..insyaallah irfan salmi setuju menolong ana..usah ditimbulkan isu ini lg ya!

to rem..hoho..tahniah!..anda akahwat pertama komen psl tajuk ni..haha

nk tanya..siapa gaduh2?..dan tolong jlskan furu' tu ape usul tu ape?..anti masuk kls wasatiah us fawaz kan..msti tau byk perkara..ana jahil la!(jgn ko suh aku cari sdiri lak!..hehe)

madsha_88 said...

to izwan isa..ya betul..kita kena ikut al-quran n sunnah..

semua kate merka la ikut quran sunnah?..semua kate kami ikut ni,kami ada hujah2 syariah, kami yakin dgn jalan kami ini..

ana fening la..

tq..coz give me ur moral support!

Anonymous said...

madsha ni hangat2 tahi ayam.. ni kaji, kaji betul2.. sudah terang lg bersuluh ISMA bawa kebaikan, namun konsep taadud jamaah tu yg jadi isu, kenapa ISMA tidak bersama persatuan yg telah establish di Mesir. Apa perasaan ISMA jika ade pecahan ISMA seperti ISMA-baru.. rsanya cm gitu la perasaan jemaah Islam lain, bila ada jemaah Islam baru.. jika jemaah lain ade kekurangan, knaper dibazirkan sumber dan bentuk jemaah lain dan tidak mantapkan jemaah yg telah ada..keliru? masih anonymous..

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
princess kacang said...

salam.
huhu.
sye sgt berstuju dgn pndpt farid nazmi.
pndpt yg sye rase tenang dan xberat sebelh.
btw,selamat mgkji.
smoga kite semua sntiasa berhati2 dgn kate2 yg lebih berbisa dr mte pdg.
skdr igtn utk diri sndri.
w'lam.

syidi said...

ni yg aku nmpk:
PMRAM lebih pada menjaga kebajikan orang2 melayu kat mesir

ISMA lebih pada unsur2 tarbiyah diri dan memantapkan diri dan orang sekeliling.

dua2 saling mengimbangikan?
org ISMA nak pegi Haji ikut bawah PMRAM,org PMRAM nak buat program Palestin minta sokongan ISMA

best kan camtu!

ceh,shakir da buat tajuk yg aku baru nak buat..xpe,ko jela yg truskan..

PEMENANG said...

rasenye..kalo nak bincang dengan mudah kecikkan skop kepada ISMA MESIR dan PMRAM sebab kat MALAYSIA pon ade ISMA

PEMENANG said...

kalo nak bincang secara susah besarkan skop kepada PMRAM INDONESIA dan ISMA MALAYSIA..haha

Anonymous said...

kalut sguh suma org nmpknya...
aku rasa apa yg aku dpt dlm post dia ni shakir just ckp dia tataw sgt psl isma..
pastu bila dia ckp2 ngn org, ade kata isma bagus ada kata isma tak bagus...

aku takde la nampak unsur2 kutukan thdp isma di cni..

tlg la suma org jgn nak aktifkan limbic system lebih2 sgt...

yg benar,
ai

madsha_88 said...

to orbicularis oris..sy no komen..

to sweethelwa @ abg cd..pmram xde tarbiah ke?..tunggulah aku wat kajian..haha

btw..bukan ko sorang je nk wat tajuk ni..tp ramai lg..

kalau ko nk buat gak lg bagus..byk lg idea2 yg akan kluar!

to pmng..tgk la dulu!

to ai..pandainyeer..anak sapa ni..huhu

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haih..macam2 ade ble dok mesir ni..meriah btol..

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=LXofgwp0Qac&feature=related

Cuba buka link atas ni...then cuba tgk bagaimana mereka memberi pendapat..then..cuba teliti kata2 Dr Nur Hidayat wahid....
Inilah dakwah yang kita perlukan..
Tapi bagaimana ianya terhasil?
Fikir2kan...ianya memerlukan jalan dan tempoh yg panjang..Allahu'alam

Anonymous said...

assalamualaikum..

ana rasa anta patut baca beberapa artikel yang ana baca diblog ni :

http://drabduh.blogspot.com/2009/01/adakah-kita-golonga-yang-bekerja-atau.html

http://drabduh.blogspot.com/2009/01/wahai-pemuda-seandainya-kamu-meyakini.html

http://drabduh.blogspot.com/2009/01/dakwah-bukan-untuk-pemikul-yang-manja.html

semoga anta mengambil manfaat daripada tulisan tersebut..

madsha_88 said...

to warouq..duk mesir mmg bes..haha!

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tu r,madsha..kalo aku dok msia,dok umah dgr cakap mak bapak aku,gi jumpe kawan2 cam bese,n ble ade masalah agama gi tepon ustat fauwaz trus..ha~amannye idop..tak yah dgr mcm2 bende yg meriah cm kat mesir..

kat mesir ramai sgt ulama'..aku yg jahil ni tatau nak tanye sape..mati di tengah2..ble ustat2 nak bg pendapat agama,budak medic pon x nak kalah tu!nak jd ustat jugak.. maka bersama2 lah mereke semua berdebat..haih~

dh2,wrq..bek saye bukak buku tauhid feqah darjah 6 balik,belajar yg fardhu ain dlu kasi mantap..

HafizAdam said...

daripada baca perbahasan camtuh, baik kite bace artikel nih. lagi best:

Warouq Lelaki Sejati!

Silakan membaca~

Anonymous said...

First..minta maaf sebab tak letak nama sebenar. Comment ni pun di bawa ke sini sebab bimbang tak di publish di tempat asalnya iaitu dalam blg arrumy..tajuk bahtera dan dengki. Harap pemenang dan madsha leh jadi org yang bantu utk publish. sori..
ape2pun jom teruskan berfikir...jgn jadi robot..

Salam

Jemaah tertua?
Apa kaitan dengan jemaah tertua ni?
Adakah anda ingin zahirkan di sini bahawa Ikhwan adalah yang tertua..maka semua mesti berintima' dengannya?

Adakah ini menunjukkan bahawa anda ISMA taasub ikhwan?
Susah jugak bila ikut sebab taasub...atau dengar dari nama yang macam best,maka kita pun pakat2 ikut.

Ikhwah sekalian,masalah nama,siapa2 pun leh dakwa dia Ikhwan...ye..kalau ianya sekadar nama...semua leh dakwa dialah cawangan atau ranting Ikhwan...


persoalannya sekarang ialah ciri-ciri dan peranan yang dimainkan...
adakah bertepatan dengan tuntutan syarak...

Ingatlah..tugas dan peranan umat Islam..secara umumnya hampir sama di seluruh dunia..tapi kita tetap dipisahkan oleh sempadan negara, yang mana ianya telah diterima oleh Ulamak zaman berzaman bahawa sempadan negara itu memberi kesan kepada perbezaan hukum dan tanggungjawab bagi setiap negara. Contohnya: Hukum jihad..kalau British masuk ke Malaysia..maka..hukum melawan British dalah fardhu ain ke atas umat Islam di Malaysia. tak fardhu Ain ke atas umat Islam di negeri lain kecuali dalam beberapa situasi. (Sila rujuk mana-mana kitab fiqah dalam masalah jihad)

Jadi..apa yang ingin saya highligtkan di sini, adalah walaupun kita seiring dari segi masalah sdunia..kita tetap ada masalah setempat yang menuntut kita bersatu mengikut had-had batasan negara untuk meyelasaikan tuntutan Islam ke atas umat di negara-negara terebut.

So..rasanya di Malaysia dah ada PAS..rasanya adakah patut kalau Ikhwan datang ke Malaysia..tiba-tiba nak buat pandai2 dan tak berbincang bersama-sama kpimpinan PAS?rasanya kepimpinan atasan Ikhwan tak akan buat begitu...melainkan kepimpinan-kepimpinan "celup" melayu Ikhwan yang gemar mendakwa-dakwi bahawa merekalah wakil Ikhwan di dunia ni...
pelik-pelik.

Harap dapat publish demi membuka perbincangan yang lebih matang dan bebas.kita tak nak ahli-ahli yang di "set" sebagai robot.

salam

suhailsufian said...

Assalamualaikum. salam ziarah.
Pertama, ana penuntut di fakulti pengajian islam dan undang-undang Universiti Al-Azhar cawangan Tonto.

Kedua, tahniah kepada yang memberi komen dan cuba mencari.

Ana membuka komen ana dengan kata-kata ibnu tayimiyah :
'Bukanlah mereka yang berfikir yang mengetahui antara yang baik dan yang buruk, tetapi mereka yang mengetahui yang baik antara dua kebaikan dan yan buruk antara dua keburukan.'

1. Tujuan komen ana untuk berkongsi pandangan dan menegur bebrapa perkara. Jika pemilik blog kurang senang dgn teguran ini, sila untuk komen kepada ana, ini blog anta.

2. Terus kepada point. Isu yang diketengahkan adalah mengenai isma, betul ke salah. Betul tak? Jadi ini merupakan persoalan furu'(cabang daripada agamaa dan bukan asas)

Perlu diingat ukhuwwah (serendahnya adalah lapang dada/sangka baik dan setingginya adalah ithar) merupakan akhlak asas.

Perlu peka juga akhlak adalah asas (Sesungguhnya aku diutus hanya sebagai penyempurna akhlak mulia-hadis)

Apabila bertembung antara asas dan furu' perlu utamakan asas. Jadi teguran kepada mereka yang kurang menjaga kalam dan kurang berlapang dada.Ingat!! jika anda buruk sangka dan umpat2 dan sebagainya maka ia merupakan dosa walaupun tujuannya tadi adalah perkara furu' dalam agama.

Tetapi dalam kes ijtihad mengenai perlu ada isma ke tak, maka Allah sudah menjanjikan satu pahala(mengenai hadis ijtihad-betul dapat dua salah dapat satu) jika ia tidak bertembung dengan dalil syarak yang qat'ie(putus).

Ada yang berhujah dengan hadis mengenai jema'ah dan keluar jema'ah merupakan kesalahan dalam islam

Sedikit penjelasan. Boleh rujuk fatwa ibnu Tyimiyah dalam Majmu'at fatwa Ibnu Tyimiyah ada menyebut bahawa :
Telah sepakat para solafusoleh dan imam mazhab berempat bahawa yang dimaksudkan jama'ah itu adalah umat islam keseluruhan yang mengikut ahli sunnah.

Ia juga ada dijelaskan dalam kitab fathul bari dengan takrifan yang sama.

3. Namun tak dinafikan kepentingan berjema'ah(bersama kelompok manusia) kerana ia sesuatu yang dhoruri(penting)

Syeikh Abu A'ala Al-Maududi (tokoh dakwah di Pakistan yang dihukum gantung kerana dakwahnya) sendiri dalam ucapanya kepada Masyarakat Islam di Gujerat yang bertajuk Shahadatul Haq sendiri ada menyebut mengenai perkara ini:
'....dihadapan kita hanya ada 3 pilihan.
1- Bergabung dengan saya jika kamu imani apa yang saya bawa.
2- Bergabung dengan mana2 jema'ah lain diluar sana yang kamu yakini
3- Menubuhkan jema'ah kamu sendiri.'

Jelas beliau tidak menafikan usaha mana2 pihak. Malah mengajak mereka untuk membina jema'ah yang lain jika tidak bersetuju dengan beliau.


3. Perkara ketiga. Mengenai isu haram. Ingat perkara ini serius!!. Apabila sesuatu perkara tersebut haram maka melakukannya atau berada didalamnya adalah berdosa. Dan mati didalamnya dikira mati dalam dosa selagi tidak bertaubat. jika yang dimaksudkan haram tersbut adalah sesuatu pertubuhan, maka selagi mana seseorang berada didalam pertubuhan tersebut dianggap berdosa dan jika mati didalamnya dianggap mati dalam keadaan berdosa.
Na'uzubillah mindzalik.

4. Perbezaan didalam pandangan adalah suatu yang mustahil untuk dielakkan. Berpunca dari perbezaan sejarah yang telah dilalui oleh setiap individu. Maka ia menghasilkan perbezaan pandangan dari segi dzahiri. Maka ia adalah dibenarkan dalam islam dengan beberapa syarat. Tetapi perbezaan didalam hati, perasaan benci, dengki, buruk sangka, adalah suatu yang dicela dalam islam. Maka tiada masalah jika berbeza pandangan, yang penting hormat dan lapang dada

Terakhir ana ingin mengajak semua kembali bersatu hati walau anda isma, abim , pmram mahupun perubatan. Dan tinggalkan perkara yang membezakan kita dan berlapang dada, seterusnya bersatu dalam perkara yang menyatukan kita iaitu hati yang beriman.

Moga sedikit sebanyak membantu dalam pencarian.

Ana yang dhaif.
suhail sufian
www.suatuharinanti.wordpress.com

suhailsufian said...

maaf jika bahasa yang dipakai adalah 'anda'

ia lebih kepada semua yang membaca tidak khusus kepada sesiapa.

aasif jiddan

Anonymous said...

buhsan. boring. serabut. apa masalahnya? ramai yg tahu dan nampak, tp x nk sebut. sbb takut perpecahan. cuak. sbnrnya yg mencuakkan ini yg memecahkan. terutama akak2 yg sgt baik mengajak kami menyertai isma. maaf kak, sy x nak. kenapa? blh rujuk kitab wehdah amal islami fi qatril wahid krgn mustafa masyhur. sblm ni tak reti nk jelaskn apa benda yg sy fikir x kena ngan isma nih, tp dlm kitab kecik amat ini dah jelas. tmbh plak dgn ayat quran (mafhumnya): berpeganglah kamu smua dgn TALI ALLAH, dan jgn berpecah belah. HABLUN=TALI itu satu, bkn jama'.

(hehe,. klu akak2 ISMA blh mengaku scr tdk lgsg sbgi wakil ISMA, sy pun blh je kan ngaku sy tak nak ISMA? fair n square kan?..jgn lak musuhi n jauhi sy lepas ni..kang btol trjadik perpecahan.. :D)

~tuan rumah,sorry mencelah, nk post ngan id btol, tp rakan2 x bg lak..masalah tol.. campur ngan bimbang klu nnt dpt pendedahan free pasal isma scr tak henti.. sbb fi al-maklum tarbiah isma mmg mantap dan tak mengenal jemu.. huhu.. ~klu nk bg gak, wait till summer break.. hehe..

madsha_88 said...

udah2 lah tu..

marila sama2 kita berlapang dada!..

jom study pulak..

cakap byk xguna bak kate pemenang!..haha

~a free lancer from KB said...

Salam, seidkit mencelah sebab berminat dengan komen kanak2, sori madsha_88, bukan tak respek dgn tuan blog, tapi sebagai penjelasan sket ttg buku 'wehdah amal islami fi qatril wahid krgn mustafa masyhur'.

syaa bukan pro isma atau pmram, tapi type yg nak studi dan fokus perkara dari segi ilmiah. dan tiada komitmen pada mana2 persatuan.

Beberapa kesilapan dari pemahaman kanak2.

1. Buku tersebut ada menyebut mengenai meraikan dan tidak menganggap mana2 pihak salah, - rujuk bab 2,3,4

2. Untuk memahami fikrah mustafa masyhur, perlu baca buku dia yg lain. (buku yg disebut antara buku2 akhir).

Dlm buku pertama Thoriq dakwah, ada dijelaskan cara2 dan keutamaan dlm berdakwah.

Dlm buku 7, Qaid Qudwah, ada disebut mengenai sifat pertubuhan yang mengikuti quran sunnah, antaranya mengiktiraf yg lain.

Dlm buku 13, Thoriq dakwah baina asolah wa inhiraf, bahagian hawla jama'ah wa iltizam biha,
ada ciri2 jama'ah qudwah dan bab ta'addud jama'ah. Beliau mengiktiraf ta'addud dan dia ada menyebut antar kesilapan dai'e masa kini, hanya mengiktiraf jama'ah dia sahaja dan tidak mengiktiraf jama'ah lain.

dan byk lagi penulisan lain.

Maaf kerana tidak meletakkan id, belum bersedia, masih mencari, sedang meneliti dan mengkaji semua pertubuhan yg berada di Mesir dan Malaysia, dan sedang membuatkajian ilmiah seperti anda. Tapi join je kalau sempat di rumah kelantan!!

Belum bersedia untuk berkongsi lebih, sebab masih byk yg masih dalam kajian.

Tapi sedikit perkara yang saya perasan(pendapat bebas)apabila diteliti smeua cara pertubuhan di Malaysia dan Mesir menjawab2 isu2 yg dilemparkan, dari ta'addud jama'ah sampailah isu melayu dan islam, saya perasan suatu perkara yg unik dlm jawapan isma,

contohnya mereka berjaya satukan melayu dan islam tanpa ada difat assobiah. (berdasarkan penilitan puluhan tulisan dari isma, pmram,pas, umno,keadilan dan abim)wallhu a'alam

masih mencari dan belum bersedia komit dalam mana2 pertubuhan.

KB 4 eva!!!
~ a free lancer from KB

princess kacang said...

salam.
sye bukan la ahli mne2 persatuan.
tp sye xnmpk pulak isma dtbuhkan utk mnimbulkan perpecahan.
w'alam.
isma byk mntrbiyah siswa+siswi.
ahli2 nye yg saye tgok pun Allahu Rabbi.baik2 belaka.
blum ade lgi yg saye nmpk taksub pde isma tu sndri.
w'alam.
pde sye,xsalah utk ambil ape yg baik utk diri kite+eventually ummah.
bile niat kite utk bnda yg baik.iAllah Allah akan lorongkan kite kpd bnda yg baik2 juge.
w'alam.
trpulglah nk msuk ke tidak isma tuh.
trpulang juga utk msuk jemaah2 yg lain.tujuan ttp satu.
yg pntg.btulkan ape yg kurg dlm diri.timba ilmu.bergerak secara jemaah.hidup utk ummah.
w'alam.

mika said...

salam.perlu ke siqoh kalau nk msuk isma.aku tk siqoh pun boley je join isma.dah 4 thn aku join.ade apa2 nk tnya pasal isma.sila bzz aku nnti.tak pun msuk je laman web ismamesir.

Bohemian Virtuoso. said...

Madsha mane ni ek?
Salam.
Ah-Peng ni.
Mari kte berbincang scara ilmiah.

http://che-detde2nd.blogspot.com/2009/04/bunyi-gigit-jemaah-untukmu.html

Yg psl aku ngan moderator tu xyah campurla.

Amek yg baek, tolak yg buruk.
Sape2 ade masalah ta'addud jemaah ni, takleh nak time konsep byk jemaah, silalah lapangkan dada bace post aku yg tu.

Or bleh add aku kt ym syiha_baik

Sekian, sekian.

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]recording software to buy, [url=http://firgonbares.net/]jumpstart educational software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] buy dreamweaver cs2 educational software awards
adobe photo album software [url=http://firgonbares.net/]order of software[/url] free try quarkxpress 5
[url=http://firgonbares.net/]Mac OS Server v10[/url] adobe photoshop cs4 torrents
[url=http://firgonbares.net/]law office software[/url] adobe acrobat 8 pro
nero 9 patch [url=http://firgonbares.net/]winzip 12 reg code[/b]