Sunday, March 15, 2009

Maafkanlah Aku!


Dan wajahku memang begini
sikapku jelas tak sempurna
ku akui ku bukan lah mereka
ku apa adanya

menjadi diriku
dengan segala kekurangan
menjadi diriku
atas kelebihanku

terimalah aku
seperti apa adanya
aku hanya insan biasa
tak mungkin sempurna

tetap ku bangga
atas apa yang ku punya
setiap waktu ku nikmati
anugerah hidup yang ku miliki

menjadi diriku..edcoustic
download klik sini

sejarah mungkin berulang!..apekah?

Salam Perdamaian
..kali ni just nk cerita perasaan aku saje..hoho..aku ckp awal2 ni..jgn marah lak lps ni..nk bace, sila..xnk jgn main kutuk2 belakang..paham?


oleh kerana post sebelum ni..tiba2 saje aku rase aku dah jadi popular..haha(bajet giler aku ni)..ramai giler yg tanya aku psl isma ni..ramai yg suruh terus kaji..ada yg perli..ada yg bgi tazkirah kat aku..ada suh jumpa pengerusi isma..ade yg terang kat aku serba sdikit sistem isma ni..ade yg nk tolong aku kaji..mcm2 la..ada yg suh kutuk isma..ada yg kate pemecah belah masyarakatla..haha..tp semua tu dlm bentuk gurau2 saje!..gurau2 pun, cirrhosis di liver ini siapa tahu?

macam2 prangai org aku jumpa..(xpopular kah begini..hehe)..rupa2 nya ramai yg nak tahu pasal isma ni..bukan aku sorang saje..ramai yg nk tau tp semuanya senyap saje..lebih rela utk ckp2 belakang saje..aku pun same gak la dulu..sehingga lah aku ter melatah dlm satu provokasi soalan sahabat yg bertanya dlm post yg sbelum ni..tu pun sbb lame sgt masalah isma ni membelit dlm pala otakku ini..dak2 isma sendiri pun kdg2 xtau mengapa mereka isma?..bila ditanya..mereka jawab ape salahnya?..kalau xsalah mengapa ade orang kutuk atau xsetuju?..bukan org2 biasa..tp ustaz2 yg sy kira dihormati..dan masalah ni la yg aku cuba nk cari..

Tekanan?


dlm ingin mencari maslah ni tiba2 aku dpt rasakan satu tekanan yg kuat melanda diri ini..yg aku rase dpt menggangu konsentrasi dlm hidup,study dan sebagainya..(walaupon aku bukan lah kaki study)..tu la mase post dulu..xfikir panjang kesan drpd post yg sbegitu..ramai yg berminat dan bertanya dan sekali gus memberi tekanan kat aku..

tekanan disebakan aku bimbang korang meletakkan harapan yg tinggi kat aku utk discover isma ni..dan aku xboleh memenuhi hrapan korang tu..dan juga bimbamg aku ni menjadi penyebab kpd perpecahan dikalangan kita ini..ni la yg aku bimbang2 kan!

Kajian Ilmiah..


mengenai kajian ilmiah pula..aku ade tnya seorang shbt..bagaimana kajian ilmiah ni..dia ckp..kajian ilmiah ni tidak mudah!..byk yg perlu di cover..sejarahnya, matlamatya, hubungan dgn jemaah lain..perlu ada penjelasan dari kedua2 blah pihak..dan dari segi yg menentangnya pulak..mengapa?..hujah nya?..dan byk lg..tu kalau nk buat betul2 ilmiah..kalau nk wat scara xilmiah..mudah saje..

Masalahnya..

dari segi sejarah saje..pelbagai versi yg ada..tak masuk lg benda2 lain..adoi peningnya!..pendek kate..banyak benar masa yg diperlukan utk tujuan tersebut..dan sy rase sy xpunyai masa sebanyak itu..exam pun dah xlama dah..yg terdekat 25 hb ni..

aku juga merasa sedar diri..bahwa aku bukan lah org yg selayaknya ckp psl mende2 ni..kerna mende2 isma, taadud jamaah ni sudah ada perbahasan ulama' mengenainya!..aku ni siapalah?..

dan aku rase mahu tangguh saje kajian ni ke musim cuti panas nanti..project musim cuti la kiranya..tu pun kalu masih igt lg..sori la ye..kumpul2 maklumat boleh la buat mase skrg ni!

jadi sini saya ingin memohon jutaan kemaafan andai post seblum ini menggangu emosi sahabat2 semua dan kalau sy xmampu utk menkajinya dgn se ilmiah yg mungkin..maafkanlah aku!

aku hanya insan biasa, tak mungkin sempurna!..



11 comments:

HafizAdam said...

kan aku dah kate:
Marilah bersatu di bawah JPA!
hahaha

madsha_88 said...

boikot jpa gak!..boikot mara!..boikot isma..boikot pmram!..haha

woi..xbaik boikot2 ni..
kalau org boikot kita camne..ape perasaan kita?..hoho

Anonymous said...

jadilah yang neutral

Mr W. A. A. said...
This comment has been removed by the author.
Mr W. A. A. said...

huhu. kalut nk mitok maaf padahal tak wat salah gapo pun. guano nk jd pejuang?

mu baru cucuh mancis, org luar kalut nk gilo sapa panggil bomba narak... padahal mu nk masok jah, bukan nk bakar rumah!!!... pastu mu pulok jadi kalut nk padamkan mancis tu?

metafora jah tadi. sapo x pehe, bodo bena.

Anonymous said...

betul tu Mr W A A

kdg2 org tu berhujah kita dgr sgt meyakinkan smpai kita kdg2 jd goyah dgn pegangan sdiri...

kalo kita rasa, tahu dan pasti kita betul jgn la bulat2 percaya ngn hujah best org tu...

bg aku isu isma ni:
isma ni sgt bagus dlm ertikata perlaksanaan dakwah ( usrah etc2)

knp kita nak kene tubuhkan 1 persatuan baru kalo halatuju nya sama?
knp tdk kita memperkasakan pertubuhan yg sedia ada itu...
laen la kalo halatuju kita berbeza..
unity is strength!

PEMENANG said...

wat dialog la senang....haih...

madsha_88 said...

to ezainy : insyaallah akan seneutral yg mungkin

to Mr.W.A.A : aku xkato pun nak padamkan mancis tuh!..tp doh napok ore luar sapa nk panggil bomba nah..kita buat2 la mace nk padam!..betul dok?

ibarat nk tarik rambut dlm tepung la..rambut xputuh, tepung xbberai..ko guano?..

p/s ; malu nk sebut perkataan pejuang!

to ai : mu ni g main jjauh gak..serabut aku..haha..xpyh duk ngomen2 la..

to pmng : cam bes gak idea ko tu..ko jd moderator..haha

PEMENANG said...

insaf r madsha..sile bertaubat

Anonymous said...

daripada sifat seorang mukmin adalah meninggalkan perkara yang tiada sangkut paut dengan dirinya..

sekiranya mahu buat kajian ilmiah, berjumpalah dengan "ahli" atau org yang bertanggungjawab dlm isma..

mrk ada sistem..tak boleh kita masuh ceroboh begitu dan nk kata itu dan ini..

mencederakan hati sesama muslim adakah itu yg kita gembirakan?wah..aku sudah berjaya memprovoke isu..aku sudah berjaya membawa "bomba"..aku berjaya itu dan ini..sedangkan kita lupa di sana ada pertimbangan yang Allah letakkan..

alangkah baiknya sekiranya tenaga saudara digunakan untuk membuat liqa' kecil tilawah alquran di rumah saudara..menjadi agen perubah kepada pelajar2 medic yang gemar menonton movie..memberikan nasihat kepada adik2 junior supaya hidup kita ini singkat..

pmram laksanakan dakwah..
isma laksanakan dakwah..
tujuan sama..
mungkin manhaj dan methodology berbeza..
jangan dipaksa al-ikhwanulmuslimin bersatu di bawah jamaat islami..atau deobandi bergabung dengan ansarussunnah sekiranya mereka ada prinsip2 mereka yang berbeza..

isma ada prinsip mereka..dan pmram ada prinsip mereka..berkasih sayanglah atas perkara yang kita sepakati dan bertolak ansurlah atas perkara yang kita tidak dapat bersama..

sekali lagi..renung2kan..lihatlah dimana ada blog2 isma yang menghentam antum..sekiranya ada, beritahu ust shuhaib..pasti tindakan disiplin akan dikenakan..itu prinsip isma..

perhatikan pula siapa yang bersungguh2 mahu menghentam isma..dalam blog2,tulisan2 dan pelbagai lagi..

madsha_88 said...

jom berlapang dada..