Saturday, April 11, 2009

Aku Bukan 'Orang Kelantan'!



Salam Alayk

Insiden penyokong bola sepak kelantan yang merusuh baru-baru ini, menarik minat ramai orang untuk mengomen. Macam-macam aku dengar..

ape ni org kelantan, ganas r..xnk kawin, xnk main bola ngn org klantan dah..hehe..boikot kelantan!..dan mcm2 lg..

malas aku nk layan komen2 tersebut..

Tapi hari ini aku terbaca satu komen..

kate sbuah negeri islam, kate negeri serambi mekah, kate rakyat kelantan baik2, rupa2nye ni la perangai org kelantan..

lalu menyalahkan mengutuk pimpinan
tok guru kerana gagal mentarbiyyah rakyatnye..

tiba-tiba menyirap darah ini..bukan kerana mereka mengutuk perangai merusuh tersebut tetapi mengutuk kepimpinan ulama' yang aku kasihi kononnya gagal mentadbir negeri dgn baik..

aku sebagai rakyat kelantan juga merasa malu dengan rusuhan tempoh hari. Ini kerana secara tidak langsung menyebabkan persepsi yang buruk daripada masyarakat terhadap rakyat kelantan..kesian orang kelantan(termasuk aku juga..hehe)

Jawapan Pada Isu Ini..


Sebenarnya isu ini bukan baru. Lama dah. Orang menghujum pimpinan tok guru dgn menohmah dgn pelbagai tohmahan..

mereka mengatakan negeri kelantan ada juga rempit, dadah, zina, rasuah dan sebgainya..jadi ape beza pimpinan ulama' ataupun tidak?

nak tahu bukak video ni..



Aku bukan 'orang kelantan'

sebenarnya org kelantan mmg gedebe/samseng pun..mmg gitu pun sifat orag kelantan sejak dulu..sbb tu lah tok guru sebut tuhan lagi samseng..kito rakyat kelate ni keno igt, jange duk tujuk sgt samseng tuh, tuhan jauh lebih samseng dari kito!

Kesipulannya dalam bab-bab samseng dan seumpamanya ni, aku bukan orang kelantan, aku orang islam!(dalam bab ni je la ye..hehe)

“Rasulullah SAW ditanya, apakah dianggap ‘Asabiyyah jika seseorang itu mengasihi kaumnya? Baginda SAW menjawab, “TIDAK, AKAN TETAPI APA YANG DIANGGAP SEBAGAI ‘ASABIYYAH ITU IALAH APABILA SESEORANG ITU MENOLONG KAUMNYA ATAS KEZALIMAN!” [Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal, hadith Wathilah bin al-Asqa']

3 comments:

Mr W. A. A. said...

aku banggo jd oghe kelate biarpun dilahirkey di wilayah persekutuwey.

niktaufik said...

salam...
ambo suko hok last skali tue..
org duk kata org klate ni assobiyah sgt...tp hadith nabi S.A.W jelas mnunjukkn mksud assabyah yang sebenar...

:D

ambo pn kecewa dgn rusuhan tue..
sapa ado pelajar buta mata kna gas pemedih mata....

madsha_88 said...

to Mr W A A :

aku jugok banggo jd rakyat kelate..tp buke sume hok ore klate buat tu betul blako!..

to niktaufik..

ganah kakah ni..wat blog xroyat kokre..hehe

marilah jjale sini..lamo doh xjupok!