Friday, July 31, 2009

Mencekah Durian Membuat Lepuk

Salam Dari Bumi Malaysia..

Hari ini cukuplah seminggu aku duk kat umh..kali ni aku nk ajar cara-cara membuat lepuk..haha..aku sbenarnye xde lah berehi sgt lepuk2 ni..tp xpe, belajar la dulu..betul x?

Utk nk buat lepuk ni xde la payah sgt..tp utk menggaulkannya memerlukan stamina dan kesabaran yg amat tinggi..sebab tu aku xgaul..mak aku yg gaul..hehe..(dasar budak malas)..

Step2 nya seperti berikut...



mula2 cekah dulu durian..durian untuk dicekah

sedang mencekah durian

durian yg telah dicekah..erm..sedapnyer..hehe

per isikan durian tersebut dgn membuang bijinya dan terus masukkan dlm kuali..ni masa awal2 dlm kuali

pastu campur gula..pastu gaul sampai jd kental kot..ni masa nk masak dah..

Begitula lebih kurang..ok..la..stakat ni dulu ya!..

p/s : "mencekah" tu dlm bahasa kelantan..sengaja digunakan bahasa tersebut kerna bahasa laur amat xsenonoh..hehe..

1 comment:

ai said...

durian p.cik od buwi ka?
btw, gaya mencekah menunjukkan seolah2 anda tdk berapa rajin utk mencekah