Saturday, August 25, 2007

Aku Memang Pencinta Wanita


Hari ini..aku pun xtau hari keberapakah aku duk di bumi kelantan ni..tp yg pentingnya sebulan lbih dah la..duk umh lame2 ni rupa2nya bosan jugak ye..hehe..ye la..orang lain sume g skolah blaka..tinggal aku sorang2 kat umh..mane la tak bosannye..tp nasib baikla mak aku xkeje..buleh la manja2 ngn mak..walaupun aku ni bukan ank manja..hehe..jd,utk hilangkan bosan ni..ape lg..main tenet la kije..update blog ke..(xmcm faris nye blog..bertahun xupdate..sori r faris..hehe)..tp yg xtahannye lagho la..2-3 jam tu memain je bile dah main tenet ni..ish3..lari tajuk ni..


Jd,pencinta wanita ni adalah sebuah lagu yg dinyanyi kan oleh mat indon mane ntah..so,sape2 duk Malaysia ni mesti pernah dgr..klu xpernah dgr tu..mmg berjurus giler r..hehe..skali dgr..fuh..layan jugak lagu ni..klu xcaye dgr sendiri r..cari kat youtube..versi kelantan lg la best..ai..promote lagu la pulak aku ni..hehe..


Salahkah mencintai wanita?..dlm duk saje2 kat umh ni maka terbacalah aku satu hadis dlm fatwa al-qardhawi dlm bab masalah nikah kahwin..seterusnye mencetuskan idea utk aku menulis pd kali ini..hehe


Nabi saw telah menyatakan:


"Yang aku cintai di antara duniamu adalah wanita dan wewangian."


Nabi saw jugak mencintai wanita..jd ape salahnye klu aku pun mencintai wanita..hehe..kira dalil utk bercinta la ni..hehe..persoalannya. utk apekah wanita dicintai?...wanita yg bagaimanakah patut dicintai?.. bolehkah bercinta sebelum kahwin?..jd,persoalan2 ni la patut kita dahulukan sebelum mencintai seseorang wanita tu..


Mmg fitrah la..org laki suka org ppuan..org ppuan suka org laki..suka tu suka la..tp suka yg bagaimana dlm mase kita suka kat sseorang tu..Tuhan jugak suka kat kita..jd,bila suka same suka maka islam telah awal2 lg menggariskan garis panduan spt


Sabda nabi saw:


"Wahai para pemuda! Barangsiapa yang mampu melaksanakan pernikahan, maka hendaknya menikah. Sesungguhnya hal itu menundukkan penglihatan dan memelihara kemaluan."


Jd nk bercinta tu buleh..tp kena kahwin dulu la..stakat2 nk couple2 tu..maka haramla cinta yg semacam ni..cinta sebelum kahwin la kononnya..duk xsampai stahun bercerai berai..jd,kerana ape sseorang wanita dicintai..


Sabda nabi saw:


“Wanita dinikahi kerana 4 perkara..kerana harta , keturunan , kecantikan dan kerana agamanya..pilihlah yg beragama nescaya berbahagialah kamu”


Kita nk yg berharta , yg berketurunan ,yg cantik boleh..tp agama tu mestila ade skali..klu muka lawa tp perangai huduh..wat ggapo??..xbahagia jugak..sekiranya kesemua ciri2 tersebut xde maka ciri yg keempat tu jgn la ditinggalkan..


Skrg ni musim cuti skolah klu dikelantan..musim cuti ni diibaratkan sebagai musim org kahwin la..jd pd musim cuti ni.ramai la pasangan2 yg ingin berkahwin ambik kesempatan utk berkahwin..sng nak berkenduri la gamaknye..termasukla 2 pasangan pelajar medik yg tlh memanggil utk ke majlis walimatulurus nya melalui email n ym..fuh..muda2 lg dah nk kahwin..tp mmg bagus r..xpyh duk serabut2 nk cari bini dah lps ni..hehe..jd,pd yg nk kahwin tu..semoga berbahagia dan berkekalan ke anak cucu la aku ucapkan..


Moga2 kita yg xkahwin lg ni dipermudahkan oleh Tuhan dlm urusan nikah kahwin ni..jd sentiasalah berdoa agar dipermudahkanNya..


Firman Allah:


Wahai Tuhan kami,kurniakanlah bagi kami isteri2 kami dan zuriat2 kami sebagai penyejuk mata memandang dan jadikanlah kami imam bagi org2 yg bertakwa

(Al-furqan:74)


Akhirnya , kita memang pencinta wanita tp cara kita mencintainya mungkin berbeza..Wallahua’lam

2 comments:

SRi said...

kewangian ar.. salah eja

madsha_88 said...

kewangian adalah sifat

manakala

wewangian adalah bende2 yg berbau wangi

aku rase la..hehe