Wednesday, August 1, 2007

Result Tahun 1

Dlm sedar atupun tidak,22 hari dah aku berada dibumi kelantan yg tercinta ini..terasa rindu pulak hati ini kat mesir..hehe..wlupun mase duk kat mesir ari tu rase nk balik je..duk kat umh ni rase bosan la plak..mcm xtau nk wat ape..ari tu mase exam xleh la nk tido byk2..tp skrg..fuyoo!!..tido je keje..hehe..bila lg nk tido..mase cuti ni la..tambah2 bila result da kluar ni..makin kuat la tdo jawabnye..hehe..xde r..sebenarnye aku nk cite pasal result je ari ni..

Sebagai manusia,maka kita xterlepas drpd ujian..baik ujian peperiksaan ataupun ujian hidup dan sebagainya..jd bila ade ujian make adela resultnye..hehe..maka pd hari khamis 26julai tu, result utk taun satu kuliah perubatan universiti kaherah pun keluarla..setelah seminggu aku menunggu dgn penuh debaran..hehe..result ni ditampal kat universiti..jd aku yg balik Malaysia ni terpaksa la mintak jasa baik kwn2 yg xbalik utk tgk result aku..n aku tnya la yusri cane result aku melaui ym..yus kate aku dpt jayyid jiddan keseluruhannye..mase tu dia ade kelas agama..jd die xnk ckp panjang..aku pun konfius la nk percaya ataupun tidak..wlaupun dlm hati dah lega giler..ye la..mane tau takut2 yus nk ‘bergurau biawak’ ngn aku ke..hehe..pastu duk kejap,saif pun hantarla result sume bdak2 malaysia kat gen6 yahoo group..maka betulla yg yus kate aku dpt jayyid jiddan..tp dia ckp jgn percaya sepenuhnye lg,,takut dia silap taip..n suh tunggu result yg akn disiarkan dlm laman web..duk 2 hari result pun kluar la kat laman web..dan dibawah ni merupakan result aku yg tersiar kat web:

View Result: 2007 July 1st Year

ID

2006881583

Name

محمد شاكر بن عيزانى بن حسين

Anatomy

208

Anatomy grade

جيد جدا

Physiology

177

Physiology grade

جيد

Biochemistry

106

Biochemistry grade

جيد

Histology

118

Histology grade

جيد جدا

English

32

English grade

مقبول

Total

609

Total grade

جيد جدا

Jd gitu la result aku lbih kurang setelah sebulan lbih ber ‘exam’yg berakhir pd 4 julai lalu..kira ok la tu walaupun xmumtaz cam org lain..sistem disini berbeza ngn malaysia yg hanya ade lulus ataupun tidak..disini ade grade2 yg tertentu..iaitu start dr yg tinggi ke rendah..

mumtaz = cemerlang

jayyid jiddan = amat baik

jayyid = baik

maqbul = lulus

rosib tahriri = gagal

dhoif = lemah

Jd sape2 yg dpt maqbul dan keatas maka selamatlah dia dari durr tani(ujian ulangan)..ujian yg disediakan khas pd mereka yg xmencapai sekurang2 nye maqbul utk bgi mereka peluang kedua..utk rosib tahriri mereka hanya perlu ulang kertas written subjek2 tertentu saje..berbeza dgn dhoif mereka perlu ulang semula semua (written,oral n practical) utk subjek2 tertentu..klu xsilap aku la..jd gitula system exam di universiti ini..

Jd disini aku nk ucap tahniahla kepada sahabat2 yg berjaya..yg gagal tu..cuba lg dlm durr tani..insyaAllah bleh la tu..jgn la terlalu sedih kerana kejayaan disini bukanlah merupakan kejayaan yg hakiki dan abadi mcm diakhirat nanti..sedar ataupun tidak hidup kita ni jugak merupakan ujian dari Allah ..seperti dlm

Firman Allah:

(Allah) yg menciptakan mati dan hidup utk dia menguji kamu siapakah dia antara kamu yg terbaik amalannye..

(al-mulk:2)

Seperti yg aku kate td la..bila ade ujian make adela resultnye..tp result ni akan dberitahu selepas kita mati nanti..sape yg nk tau kena mati dulu la..hehe..result ni la yg patut kita gerun lg takut..kerana dgn result ni la yg menentukan seseorang samaade memperoleh kejayaan ataupun kegagalan yg hakiki..dgn result ni jugakla seseorang akan memperoleh syurga ataupun neraka..maka celaka besarla bgi org2 yg merperoleh neraka.. bila result telah terbentang dpn kita nanti maka tidak ade lg peluang utk kita nak ambik ujian ulangan..tiada maaf bagimu la mase tu..mase kita masih didunia ni..kalau gagal..masih lg diberi peluang..klu system di mesir..klu gagal dlm exam maka diberi peluang utk ambik ujian ulangan(dur thani)..tp nanti diakhirat nanti..klu gagal maka gagal la..kalau neraka maka neraka la tempatnye..mase tu ramaila yg mintak ngn tuhan utk durr thani skali lg..tp apekan daya nasi telah menjadi bubur..makan penampar free la sape mintak utk durr thani mase tu..byk sekali dlm alquran yg menunjukkan manusia2 yg meminta utk diuji sekali lg..utk dihantar balik ke dunia dan sebagainye..kerana baru yakin setelah melihat dan mendengar sendiri bagaimana keadaan di neraka..mase tu..malaikat kate padan muka la..hehe

Firman Allah:

Dan (alangkah ngerinya)jika kamu melihat orang2 yg berdosa itu menundukkan kepalanya dihadapan Tuhannya(seraya berkata)..ya tuhan kami sesungguhnya kami telah lihat kami telah dengar maka kembalikan kami(kedunia)nescaya kami akan mengerjakan amal soleh..seseungguhya kami adalah orang2 yg yakin..

(as-sajdah:12)

Tazkirah la pulak aku ni..hehe..jd kpd yg berjaya tu..jgnla bangga sgt..bru tahun 1..tahun 2 xtau cane lg..dan kjayaan didunia ni bukanla boleh kita jdkan kayu pengukur kjayaan kita diakhirat nanti..ok..tu je..Wallahua’lam..

No comments: