Wednesday, December 16, 2009

Istana Pun Bergolak Juga?

Tengku Temenggung Kelantan

Ada sesuatu yang bergolak di istana Kelantan apabila Tengku Muhammad Fakhry Petra mencabar kesahan tindakan kekandanya Tengku Muhammad Faris Petra melucutkannya daripada majlis perajaan negeri.

Tengku Muhammad Faris Petra, sebagai tengku mahkota Kelantan, kini dilantik Pemangku Raja Kelantan susulan kegeringan yang dihadapi Sultan dan dirawat di Singapura.

Tindakan anakanda ketiga Sultan Kelantan itu susulan surat pelucutan tersebut yang diterima putera itu daripada setiausaha kerajaan Kelantan, 16 September lalu.

Tengku Muhammad Fakhry (foto), yang menang dalam kesnya terhadap isterinya Manohara Odelia Pinot baru-baru ini, menamakan kekandanya itu, sebagai pemangku raja, sebagai responden.

Turut dinamakan dalam tindakan undang-undang itu ketua setiausaha negeri, mufti negeri, kerajaan Kelantan dan empat lagi kerabat diraja dalam samannya.Setiausaha kerajaan negeri juga merupakan setiausaha majlis tersebut.

Tengku Fakhry yang juga Tengku Temenggong Kelantan, mendakwa pelantikannya dalam majlis tersebut adalah sah kerana ia dibuat oleh bapanya.

sumber..klik sini

***********************

aku tertanya-tanya,
bilakah lagi negeriku tercinta itu akan aman,
damai seperti sedia kala,
bila?

10 comments:

Ami Farhani MNA said...

kelantan memang suke pergolakan ke?

Ami Farhani MNA said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kelantan kena bala bencana sbb taksub dengan kabilah sendiri.padan muka!!kahkahkah.

tahu kenapa pas 50 tahun berjuang tak naik2 ganti kerajaan?

sebab tada kerja!!malas!!pandai agama tapi macam bahlol!!

tuih.hangin aku.
org umno tinggal berdekah2 saja sambil memaki 'bodoh punya orang pas,nak menentang aku biar bijak.rakyat jahil skrg mana pandang ceramah2 agama cam pondan neh,tengok aku ah memenangi hati rakyat dgn pelbagai bukti kemudahan'

habis?kehkehkeh.
ajar lah sikit tuan guru dok bawa keluar kaki dari serambi mekah tuh, lawat sana sini..neh kat sabah neh terlalu ramai mualaf perlu jasa tok2 guru.baik perjuangkan ini dulu.pastuh ajar juga bersaudara selain dari puak sendiri..

sedap kan kena bala?heh.ini baru peringatan sikit.Tuhan boleh goncang lagi kota kelantan tuh kalau Tuhan nak.muhasabah diri sesama.

macam biasa, fikir benar dan adil.neh berani tegur berani beri jalan keluar.dah aku mmg budak hebat pon.takboleh sangkal dah.wakakaakakakaka.

yang benar,
tokoh wanita islam yg comel.
merasalah.KAH KAH KAH!
bye.salam

madsha_88 said...

to ami..

xtau la..dulu2 xcamni!
akhir2 ni je cam xhabis2 je nk bergolak!
dah bosan duk aman kot!..hehe

to hurul ummi tokoh wanita islam akhir zaman(hehe):

weh!..ko ni da lebih ni..
seb baik duk kat sabah, kalo duk depan aku ni, kompem makan penampar free je!..haha..

berkenaan kelantan kena bala tu!..boleh sket2 aku setuju..biasalakan..dah 19 tahun memerintah..kadang2 mereka lupa bahawa kuasa tu diberikan oleh Allah, bukan kerana hebatnya mereka!..

berkenaan 50 tahun berjuang tak naik2 ganti kerajaan?

nk tau sbb ape?..sbb ade org2 mcm ko la!..dah faham agama tp reti nk menyalahkan org je keje!..haha

sendiri xbuat keje..berapi dlm blog je!..haha..

ko nk suruh aku bgi jalan keluar ek?

gini r, drpd ko duk salahkan mereka xbuat kerja, bla, bla, bla..

aku rase ari ni gak..ko g pejabat pas kt sabah tu pastu mintak borang keahlian pas!

ko ckp kat dia..sy nk masuk pas..haha..sy,nk tolong pas, sy nk dakwah org kpd islam dan macam2 la!

gitu la sepatutnya!..kita bila tgk kekurangan org, maka pakat2 bantu la..bukan kutuk gila2!

satu lg, bantu la mereka..dah ko nk sgt memerintah malaysia tu!

bukan ko tgk pas xbuat keje ko g buat lak jamaah/parti baru!..tu bukan cara org yg berfikiran rasional!

dah2..haha..(saiko tak?..hehe)

hurul ummi said...

wakakakakaka!!
macam TUT okeh kau neh.nasib baik duduk mesir, duk depan aku memang kena pijak sampai mati (tiru)bahahaha.

siapa cakap aku nak masuk pas wehh!aku bersuara dipihak rakyat berkecuali.HAHAHAHA sebab aku tada 'kuasa' lah takleh bergerak keje secara solo pergi melolong dekat orang-orang BEROTAK BIJAK macam kau kan.hahaha.

lagi satu, takkan aku nak cerita dalam blog 'okeh hari neh aku buat amal neh, okeh esok nak buat amal tuh.nak buat keja neh, nak buat keja tuh' sebab aku buat keja lah aku menyalak macam TUT.geram sbb kena buat keja sorang2!!penat lah wehhhh!!

heh.serius nak makan usus limpa kau sekarang juga.macam TUT.okeh fine.eeeeeee geramnya aku.buakakaka.rasional taik lah.pergi mati semua.

HAHAHAHAHAHAHA!sakit jantung aku.blah kau.

anti hurulummi said...

bengong! buat malu kaum pompuan je ko ni. nak emo tp bodo. bajet tngok dr perspektif overall tp bodoh lg. nnt bila da tua sure ko malu ngn diri sendiri.

Haru said...

kalau tengok negara islam yang bergolak sekarang, mereka berasal dahulu~nya daripada penduduk yang mantap imannya.

cubaan untuk kita, barangkali?
sejauh mana kepercayaan dan kebergantungan kepada Allah pada saat ketidak-damaian ini?

amik manfaat dari tok guru sementara dia masih ada...

madsha_88 said...

to hurul ummi:

no komen dah!..haha..


to antihurul ummi:

kat sini anon, pastu g ngaku kat aku kat ym lak..haih..mcm2 sifat manusia nih!

to atiqah:

org kelantan ek?..haha..jupok worih nih!..huhu

betul tu, Tuhan sesekali tak mencabut ilmu dgn menarik ilmu dari dada manusia tp melalui dgn 'mematikan' para ulama'!

jadi, sama2 ambik manfaat lah!

AsrarR said...

bakpo kelate bergolak?..

mungkin, sebab anok2 mudo dio smakin lama semakin liar..nak bt gano zame makin maju tu gak, pakat masuk blako segala jenis gejala, dari situ mungkin datanglah bala merupakan ujian dari Allah..so, anok kelate kito, kuat lah blako deh..balik bleh pertahankan kelate tercinta~

first time komen sbb cam bes jugak duk baca tulisan budak ni sorg (puji? *-*)


p/s: mode rindu kelate~

madsha_88 said...

bkpo ssabit ko anok muda?

biar mmg betul mereka makin hanyut tapi dlm kes2 terbaru dibumi kelate tu xsabit ngn mereka pun!

masalah ore tua2 nya, pemimpin2 nya, raja2 nya..

ada sesuatu yg xkena dibumi tersebut?..wallahua;lam


p/s: puji?..he he he