Friday, January 8, 2010

Al Babistani !



Semakin hari semakin celaru! Saya rasa itulah kalimah yang paling layak bagi menggambarkan situasi di malaysia hari ini. Walaupun saya jauh daripada bumi celaru tersebut, tetapi kecelaruannya itu jelas dapat saya rasakan!

Kalau dulu internet ini tempat saya mencari maklumat dan sebagainya, maka internet ini lah juga kini menyebabkan otak saya jadi celaru yang tidak berkesudahan! Rasanya mahu saja meninggalkan dunia internet buat sementara waktu seraya bertapa didalam gua sahaja!(haha..tipu je..boleh mati kebosanan aku kat mesir ni kalau xde tenet!)

Dan hari ini akhbar melaporkan gereja-gereja sekitar KL telah dibakar! Klik Sini, Sini dan Sini! Bagaimana umat islam di malaysia ingin menjawab kepada dunia hari ini! Maka barat hari ini dapatlah mengesahkan dan menyebar fahaman bahawa islam itu memang terrorist!

Siapa mahu bertanggungjawab isu ini? Walaupun dari segi persepsi masyarakat umum, umat islam lah punya angkara, tetapi saya tak mahu membuat kesimpulan awal! Dan saya tidak menuduh orang islam punya angkara tetapi lebih kepada ingin menyerahkan hal ini kepada pihak berkuasa untuk siasatan!

Ini semua hasil daripada isu kalimah Allah yang suhu nya semakin panas dari hari ke hari dan sedikitpun tidak menunjukkan tanda-tanda utk surut dari terus dipolemikkan!

Untuk isu ini, saya tidak kisah kalau isu ini dipolemikkan oleh orang-orang jahil! Kesannya tidak terlalu besar saya kira! Tetapi yang mengecewakan saya ialah bila yang alim saling menyanggahi antara satu sama lain!

Contohnya, dr asri dengan selamba arnab nya menuduh dr haron din sebagai ulama yg tidak open minded, emosional dan konservatif. Hoho. Ni masalah jugak dr asri ni, orang tuduh dia wahabi dia marah! Dia tuduh-tuduh orang selamba arnab pulak!..Ni aku geram ni! Dia tengok atau tidak kenyataan dr haron din, sy pun tak tahu!. Kalau lah dia memberi komen atas berita yang disampaikan sahaja! Maka dangkal benarlah dr asri ni! Klik sini utk kenyataaan dr asri!

Nah tengok! Siapa kata saya penyokong asri? Suka benar kita melabel kan? Bodoh!

Dan ini sekor lagi! 'Kepala lutut' kepada Dr Haron Din! Sangat biadap! Ada title ustaz pun, kalau bangang, bangang jugak la kan! Belajar kat pakistan ke mesir ke kalau jahat, jahat jugak la kan! Menyusahkan orang je!

Takkan lah kerana berbeza pendapat terus menghentam dan menghina! Kalau hina aku xpe la! Menghina ulama sewenang-wenangnya! Tak ada adab! Ni lah dikatakan taksub dengan pandangan sendiri!

haha..ko pun sama je! kate kat orang je lebih!

Sahabat-sahabat yang mulia! Kan saya cakap banyak kali dah! Saya 'tidak beriman' dengan akhlak kepada orang yang tidak berakhlak! Saya 'tidak beriman' kepada adab kepada orang yang tidak beradab! Kita perlu kurang ajar kepada orang yang kurang ajar!

Sesat? Siapa kau?

(TEORI DIATAS BOLEH DIAPLIKASIKAN UNTUK SESETENGAH KES SAHAJA! HARAP MAKLUM!)

Itu Sahaja! Wallahu'alam!

12 comments:

PEMENANG said...

buang yang keruh ambil yang jernih....ok ke?

derang still org yg lebih berilmu banding kite

lagipon derang lebih baik dari gerombolan yang curi duit rakyat
naikkan harge gule pas tu marah peniaga naikkan harge makanan dan minuman...raswah sane sini....hedonism sane sini...kah2

PEMENANG said...

salah2 ini menunjukkan PAS bukan seperti gerombolan PAS mempunyai kepelbagaian ahli dan ragam bukan macam gerombolan......bab akhlak tu x setuju la....tengok gerombolan sume main ikut je..ntah pape...tengok PAS ade kepelbagaian pendapat ....

sape terbuke sape tertutup? kah2

anti-gerombolan

kalo gerombolan btol2 nak islam apesal tak gune isu ini untuk dakwah...kah2 ni tak abes2 serang org kristian mane la tau kot2 dia ni jahil kite bole sedarkan....

kah2 gerombolan ntah pape

madsha_88 said...

skali lg aku nk tnya ko?

1)apakah definasi 'byk ilmu' bg ko?

adakah mengatakan 'kepala lutut punya ulama' kpd dr haron din itu dikira sebagai 'byk ilmu'?

2)yg pasal gerombolan satu lg yg ko kate curi duit rakyat tu aku xmau campur!..hehe..pandai2 ko la!


p/s:aku telah mengesyaki ko sesuatu ni..haish..

hehe

PEMENANG said...

bukan2..maksud aku dia lebih berilmu banding aku..sebab aku belaja medik dia blaja agama

ooo mengatakan kepala lutut tu kesilapan dia sebagai manusia.....

itu keaiban peribadi dan tiada kaitan dengan masy awam

so jangan didedahkan

yg harakah buat ialah mendedahkan keaiban yang berkaitan kepentingan masyarakat umum

ok ?

kah2

sekarang gerombolan kene tuduh bom gereja ..tu la main lagi perkauman..kah2

astaghfirullah

tak tau dosa ke x keje aku nih

tapi kite kene membasmi gerombolan

blog ko bes dowh...nanti aku tembak ko lagi banyak2

tu la ko sape suruh jadi ahli PAS ko asyik nampak kelam kabut dalam PAS..tengok cam aku jadi ahli UMNO......

rileks je

madsha_88 said...

Apakata ko kate gini!

aku lebih berilmu dari albabistani sbb aku belaja medik dia belaja agama..

haha..medik bukan agama ke?

agama tu apa?

haha..pening da aku layan ko ni!

p/s; aku umno bukan, pas bukan, asriisme pun bukan!..

pastu siapa ko?

erm..aku pun xtau!..haha..krisis identiti kah?

Jackster said...

jom join aku nye pahaman jacksterisme ha ha ha

madsha_88 said...

haha..sejak bila lak ko ada fahaman sdiri!

se tau aku, ko kan i**a..hehe

aku berkecuali dari anasir2 tu semua!..hehe

PEMENANG said...

madsha sengal......wei jom join umno tu la ko join pas..ko dah jadi camnih

baik ko join umno nanti ko jadicam aku

PEMENANG said...

medik2la....agame2 la sebahagian bergabung dan sebahagian terpisah...sile rujuk ehmad untuk gamba dua bulatan bergabung di tengah2

(tapikan aku rase kite ataupon aku da ade masalah dengan penggunaan istilah yang tak tepat)

arituh aku gi seminar kat ikim
aku tanye prof dr hatta shahrom

sal penggunaan istilah
dia kate penting menggunakan istilah dengan tepat

so harap2 mende nih dapat dibaiki
sebab ko ade potensi untuk kembangkan bakat penulisan ko

arghh!aku pelajar perubatan la

shaker said...

pesal ko memisahkan medik dan agama?

bukan sekular ke camtu?..hehe

kalau nk main bulatan2..maka begini lebih tepat aku rasa!

bulatan kecik duk dlm bulatan besar!..bulata kecik adlh medik, bulatan besar adlh agama!

ataupun dlm bahasa matematiknya, medik adlh subset kepada agama!

tengok!..tak terpisah kan?

haha

p/s: apa main bulatan2 ni?..kah2..oo..ko balik join pas kat mesia ye!..kah2..patut r benci gerombolan!..kah2(ko tiru hishamudin rais ek gelak gini..kah2?..haha..kah2..

brp byk kah2 dowh?

shaker said...

eh,jap..tertinggal point penting!

so harap2 mende nih dapat dibaiki
sebab ko ade potensi untuk kembangkan bakat penulisan ko


haha..jgn la ckp camtu!..segan la sy!..hehe

PEMENANG said...

macam2 la.....betol gak ape ko cakap...urm nanti la..bagi aku lepas dulu taon 3 nih