Saturday, January 9, 2010

Ilmu Suku, Adab Suku : Sah Sekular?

kate2 wanji albabistani kpd dr haron din..klik utk besarkan!
sumber : sini..


Amaran : Kepada sahabat-sahabat yang mulia yang mahu mentazkirah adab, mahu mentazkirah akhlak kepada saya, sila pergi jauh-jauh! Sebab saya memang 'tidak beradab' dan memang juga 'tidak berakhlak'! Nah, Ikhlas saya mengaku nih! Dan saya sangat berharap agar saya 'thabat' dengan jalan yang saya pilih ini! (tp tazkirah la jugak ye, kan jauh pulak saya 'tersesat'..hehe)



**************

”anta tak tau syaikh.. Dr Harun Din banyak buat masalah. Masa Muktamar hari itu, dia pegi fitnah husam bagi rasuah....” YB itu seakan-akan mahu bercerita..

Astaghfirullah! Mengucap panjang aku bila baca post albabistani yg ini..LIDAH ULAMA MACAM PISAU! Anda boleh baca dan nilai sendiri! Betapa jahatnya puak-puak jahat dalam pas hari ini! apa kamu ingat pas itu maksum? kamu memang bodoh!

Ringkas ceritanya, albabistani telah di telefon oleh yb yang bertaraf AJK PAS PUSAT. Diulangi, AJK PAS PUSAT! Lihat lah betapa 'hebatnya' albabistani ini!

Oleh kerana saya rasa tuduhan YB AJK PAS PUSAT itu adalah sangat berat! Maka sebab itu saya tulis post ini!

Daripada posting albabistani itu, dapatlah saya membuat kesimpulan bahawa salah seorang mesti SALAH. Saya memang suka mencari salah orang!..hehe..Anda boleh pilih sendiri jawapannya! Siapa yang paling salah?

1) albabistani (reka cerita sbb gila populariti!)
2) YB AJK PAS PUSAT (bagi maklumat palsu!)
3) Dr Haron Din (fitnah Husam rasuah)
4) husam (memang rasuah)

Apa jawapan anda?..haha..walau apapun jawapan anda, dalam kes ini saya memilih yang jawapan no 2!..hehe..

Sebabnya?

1) tak mungkin albabistani menipu sbb dia kan 'byk ilmu'..hehe
2) tak mungkin dr haron din suka2 fitnah husam, takkan dr haron din xreti dosa pahala!
3) tak mungkin husam rasuah sbb saya 'sayang' husam..hehe

Oleh kerana 3 orang diatas tak mungkin salah, maka siapa lagi?

Jawabnya, YB AJK PAS PUSAT tu la! siapa lagi?

Rasional saya memilih dia, kerana....................erm, dah la tu!..malas dah aku...hehe..cari sendiri jawapannya!

MUSUH DALAM SELIMUT??


*******************

woi! albabistani dah tarik balik r! tgk ni..

oh ye ke?..kalau gitu aku pun tarik balik la aku kata albabistani kat dia!

(kalau begitula cara tarik balik!..aku pun pandai!..hehe)


ok..dah2!



p/s: apakah aku bermusuh dengan apa yang aku tidak tahu?

jawabnya utk kes ini, kadang2, utk 'bermusuh' dengan perkara yang kita tidak tahu ini, KITA 'TAK PERLU' TAHU PUN!



4 comments:

PEMENANG said...

tembak madsha...pom2

ilmu memang suku dan adab pon suku kedua2nya dikaitkan dengan satu tali

kalo putuskan tali tu jadila sekular..kah2

bicara mende yg aku tak tahu

tapi bukan ke dari kebodohan datangya pengetahuan

aku x suke memeramkan kebodohan aku

abes tu ulamak asing2kan ilmu fekah dengan akhlak dengan tauhid kire sekular la ehh? sebab al-quran tak asing2kan pon...

hah jawab2

tak tahu..haha

madsha_88 said...

apa maksud/definasi ulama asing2 kan ilmu tu?..

adakah dia kate fekah adlh fekah, tauhid adlh tauhid ataupun cane?

pastu apa beza org yg kata agama suku, politik suku?

haha..jawab2..(ko peningkan aku, aku peningkan kan balik!)


p/s: selagi mana kita takut untuk tunjukkan 'kepandaian kita' maka selagi itulah kita tidak akan tahu 'kebodohan kita'!

so, jgn takut bodoh!..hehe

PEMENANG said...

haha...bagus2..mari menunjukkan kebodohan sendiri

madsha_88 said...

psl ilmu suku adab suku..aku da jwb kat komen post sebelem ni!


p/s: tunjuk la ko sorang2!..aku xnk!..hehe