Thursday, January 28, 2010

Perpaduan : Inilah Yang Kita Mahu!

Perpaduan PAS-UMNO, Satu Nikmat Besar?


Firman Allah SWT yang bermaksud :


Dan jika mereka cenderung kepada perdamaian, maka cenderunglah juga kepadanya dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

(Al-Anfal-61)

****************


salam alayk..

Hari ni abes end round exam community medicine. Dengan abesnya exam ni maka tamat lah secara rasminya round community medicine utk tahun 4 ni..round yg paling sibuk kot utk tahun 4 ni..sedih rasanya..isk2..haha..walaupun sedih tp serius aku ckp, Tuhan sajalah yg tahu betapa nikmatnya perasaan org yg habes exam ni!..hehe..alhamdulillah!

Jadi utk menunjukkan tanda kesyukuran terhadap nikmat habes exam ni, maka tidak ada cara lain yg sy nampak kecuali dengan menulis sesuatu diblog kesayangan ini!..hehehe..

Lama sy 'puasa' dari menulis kerana menghormati fatrah imtihan yang mencengkam ini. Banyak benar isu semasa yang berlaku akhir2 ini yang sangat menyesakkan dada tetapi cukuplah sekadar mengambil tahu sedikit sebanyak hal ehwal semasa ini! Kurangkan bercakap, banyakkan bekerja. Bukan reaktif tapi jadilah proaktif!

Sebut pasal perpaduan, sy cukup hairan mengapa wujud manusia-manusia yang sangat allergic yg terlalu amat dengan perkataan tersebut!..banyak2 ruang persamaan yg ada, mengapa perlu kita memilih jalan yg berbeza?..

Contohnya..klik link disebelah!.Memang saya tak nak perpaduan..

Betul kalau kita kata manusia 'diciptakan' utk berbeza, maka atas sifat perbezaan tersebut, maka sy nk tanya apakah tidak ada langsung ruang utk persamaan? Apakah kita perlu berbeza atas semua perkara?

Contohnya idea kerajaan perpaduan oleh TGHH. Secara jujurnya, sy memang tidak tahu secara detail tentang idea tersebut! Tetapi utk isu ini, sy ingin memahami isu ini atas 'bahasa' perpaduan lah! Bukan fahaman politik sempit parti-parti politik! Agenda-agenda disebaliknya itu kita tolak ketepi dululah!

Contohnya, jika PAS ingin bersatu dengan UMNO untuk memerangi rasuah!. Apakah kerana UMNO itu parti perasuah maka kita tidak boleh bersatu dengannya untuk memerangi rasuah! Sempit benarlah fahaman politik kita seandainya begitulah cara kita berfikir! Kamu memerangi UMNO ke memerangi rasuah?..PAS tak rasuah ke?..Saya tinggalkan persoalan2 ini kepada anda!

Dan hari ini mungkin boleh terbit sedikit senyum dibibir apabila membaca berita disebelah ini mengenai isu serangan rumah ibadat!..BN- Pakatan Rakyat Bersatu Bidas Serangan! Mengapa kita perlu tegar menolak utk berpadu pada tempat yang sepatutnya kita berpadu kan? Fikirkanlah!

Andai beginilah cara ahli politik negara kita berpolitik, nescaya amanlah Malaysia! Rakyat pun bisa jadi tenang! Nak main politik, mainlah! Tetapi mainlah secara sihat!..

Akhirnya, sy teringat kata TGHH, bahawa pada suatu masa nanti kita semua akan tahu dan faham tentang apa itu yang dimaksudkan dengan perpaduan!

Wallahua'lam

Aku Insan Yang Selalu Mengharapkan Perpaduan!

17 comments:

PEMENANG said...

btol2.....dalam mende yg same kite kejesame la...

dalam mendde yg berbeza kite berbeza

sbb tu PAS bole kerjesame ngan DAP dengan PKR walau tidak menggunakan satu lambang...bekerjasama dlm mende yg same..dan perbezaan dikekalkan

yang penting kene bijak, jangan menipu, jangan wat dosa jangan zalimi org lain


cube ko kaji pesal bile PAS wat kejesame dengan DAP dengan PKR....x ramai org marah.ade la sket2

tapi bile ure2 nak gabung dengan gerombolan..ramai mengamuk

mungkin kita kena empathy duduk dalam keadaan mereka

apa pun satu teori yang baik

(agaknye remaja suka menulis mende2 yang bersifat teori kot?)

fuh..menulis dan mengomen memang mudah, merealisasikannyya?..aduh

cume bagi aku politik bukan sesuatu yang semate2 ilmiyyah dan atas buku ...perpaduan..bla3333

mungkin ko kene rasai sendiri kot pengalaman berpolitik....haha

-aku yg jahil

PEMENANG said...

jangan jadi cam satu puak itu

guna satu lambang tapi x bersatu pon

x bersatu pon

x bersatu pon

madsha_88 said...

ha tengok!..

ko sdiri ckp yg kita boleh ke bekerjasama dlm perkara yg sama!

hatta dgn dap yg non muslim tak sunat tu pun boleh kerjasama, inikan pulak dgn umno?..yg jahat2 dia pun islam la jugak!

yg aku hairan, org dap org pkr xbising pun bila idea perpaduan dicadangkan..org pas yg konon lebih pas dari pas tu pulak yg lebih2!..sakit hati tul!

sbb tu dlm isu perpaduan yg dipolemikkan tu, aku rasa isu tu hanyalah 'kulit' je, tp yg sbenar2 nya dibawah kulit itulah kerja2 jahat mereka2 yg rakus ingin mengusasai kepimpinan pas pd hari ini!

'politik' itu bukan tempat utk berilmiah!..

sbb tu aku 'tak beriman' dgn mana2 parti politik!..dan seterusnya terus mengamalkan fahaman berkecuali aku tu!..haha..

p/s :

1) kalau yg guna satu lambang pun xbersatu, inikan pula yg xde lambang pun!

2) segala 'kesesatan' haraplah ditegur!

madsha_88 said...

weh denmat..ko ni bawak 'case' lain nih!

yg ko ckp ni pasal 'perniagaan' ank beranak!..ok lg la..msm2 muka tu biasa r..nk lebih2 xleh sbb ank beranak!..tul tak?

tp yg aku ckp ni, psl 'perniagaan' yg bukan ank beranak!..haha..oleh kerana mereka bukan ank beranak maka mereka bebas melakukan ape saje!..tanpa belas kasihan pun!

so, siapa yg susah?..'pelanggan' la jugak yg kena tanggung akibatnya!

bagaimana nk tulis cane nk perpaduan kalau orang xtau pun mereka sedang berpecah!..hehe..ataupun dlm bahasa mudah bagaimana kita nk selesaikan masalah sedangkan kita xtau pun kita ni bermasalah!

ade je care nk perpaduan ni!..pertamanya kena ade goal, objective, strategic planning and so and so!..

pastu kena pupuk la semangat perpadua ni kpd masyarakat melalui perpaduan education, perpaduan promotion dan sebgainya!

utk menjayakan ini, multi sectoral kena terlibat r..gov, ngo, private, individual.....

haha..ni commed punya teori la ni~haish..haha..

sedih commed da abes!..huhu

pemenang2 said...

ADUH MADSHA...peningla......nanti bace balik

pemenang2 said...

sengal la madsha....

UMNO tu persatuan.....bila mase lak persatuan ade agama?

tengokla dasar UMNO....memangla kebanyakan ahli dia orang Islam tapi tu mende lain... tu ahli dia....

bile mase plak UMNO tu beragama Islam?

UMNO tak berkahwin tak beranak dan dia bukan manusia....

DAP plak tu persatuan jugak mana ada agama...

sebab tu TGNA kate nak runding dengan ahli UMNO xpe nak runding dengan UMNO TGNA tak setuju...

kan mudah tu....

UMNO bukan manusia....so takpe la nak bunuh UMNO pon...kita bukan bunuh ahli dia.....kah2...btol gak ape yg aku cakap nih

pemenang2 said...

harap kaji balik kenyataan ko kat atas

umno beragama islam
dap adalah non-muslim

atau

ayat yang lebih btol

kebanyakan ahli UMNO beragama Islam
sebahagian ahli DAP ialah non-muslim....


atau

UMNO ( baca: UMNO, bukan ahli UMNO)memang bukan islam sebab kekalkan dasar sekular

DAP : haha tak tau dasar dia....


hanya timbulkan persoalan ..saya tak cakap apa2...

madsha_88 said...

haha..

bangang sgt ke aku ni xreti nk beza antara orang UMNO dan UMNO tu sdiri!

quote ayat ko ni..sebab tu TGNA kate nak runding dengan ahli UMNO xpe nak runding dengan UMNO TGNA tak setuju...

ko ambik kt mana kenyataan ni?..

pastu, 'UMNO' tu tunggul kayu ke?..kalau bukan orang?

~mls da layan ko!..haha

PEMENANG said...

http://www.youtube.com/watch?v=ubmvag8NCF4&feature=related

amek nih

---jangan merajuk2 dan jangan sorok2 jom kite berbincang sambil minum kopi sambil mencari publisiti

PEMENANG said...

mende ni senang je madsha...

katakanlah si Abu ni orang Islam pas tu dia curi bank

adekah kita patut kate islam itu keji?

tidak ....

samalah juga

harap ko lebih objektif....

maknanya, bagi aku la, kalo nak nilai sebuah persatuan seelok2nya nilai berdasarkan dasar dan matlamat persatuan itu ...

jangan selalu sangat kaitkan tindakan ahli dengan persatuan...skit2 bole je...

eh jap UMNO( bukan individu) tu Islam ke? dasar dia menepati islam eh? tanye je....sebab x berape pasti la.....lalalla

ooooo mungkinkah DAP dengan UMNO( bukan individu) dua2 bukan islam? eh camni nih peningla.....

eh tapi derang nih persatuan camne ada agama plak?

PEMENANG said...

adeh peningnye..camne nak wat nih?

madsha_88 said...

tu la ko!..

aku ckp psl lain, ko g ckp pasal lain!..

xyah ckp la psl dasar, bla, bla sume tu, org tau belaka dah!

kita skrg ni sdg bercakap tentang perpaduan!..

perpaduaan ni mkasudnya mencari titik persamaan antara 2 yg berbeza la kan! xkan xde langsung!..

skali lg, dgn dap yg cina non muslim pun pas boleh duduk semeja, xkan la dgn umno yg sama2 melayu dan islam ni pas nk tutup pintu rapat kan?

pesal 'double standard' sangat?

sudah2 la bersengketa, melayu la jugak yg rugi!..(alamak, perkauman ni..haha)

pemenang2 said...

dap cina non muslim????????

umno tu melayu islam????????







sila kaji kenyataan nih..tu je

aku x cakap pape....

mungkinkah sosialis mudarat yang kecil dibandingkan dengan mudarat besar sekular?

sekian....

pemenang2 said...

point2 lain aku x bangkang

yang 2statement kat atas tu je

aku rasa ragu2

dap cina non muslim???????????????
umno melayu islam??????????????????

pemenang2 said...

sume aku setuju yang ko cakap

kecuali yg di atas....

haha..mencapub lagi

sume aku setuju
sume aku setuju
sume aku setuju
sume aku setujusume aku setuju
sume aku setujusume aku setuju
sume aku setujusume aku setuju
sume aku setuju

madsha_88 said...

dap cina non muslim???????????????
umno melayu islam??????????????????

ko ragu2 pesal?

~aishhh

PEMENANG said...

dap tu tak silap aku parti bukan mengikut kaum..non region party

---yang ni aku rujuk Tony Pua punye kenyataan dalam Hujah tv9..maknanya dia berdasarkan ideologi tertentu..ingat karpal singh x?


kalau umno....urm...x tau la.

(jom mencapub)